7 listopada, 2022

Pokolenie “srebrnych wilków” w świecie digitalu

Badania dowodzą, że seniorzy coraz chętniej dokonują zakupów online i poruszają się po internecie z większą sprawnością niż kilka lat temu. Aktualne dane zebrane przez GWI wskazują, że prześcignęli nawet młodsze pokolenia w wyszukiwaniu produktów w sieci (55 vs. 51 proc.). Reprezentacja tej grupy w reklamach nie jest jednak adekwatna do rzeczywistości – seniorzy są bardzo zróżnicowaną grupą odbiorczą. Eksperci Mobiem Polska radzą, by zdefiniować ją na nowo.

 

Seniorka ze smartfonem

Źródło zdjęcia: pexels.com

 

Jesień życia może mieć barwy Digital Festival

Generalizowanie cech i charakterystyk związane z przynależnością do danej grupy funkcjonuje na niemal każdej płaszczyźnie, zarówno w skali mikro, jak i makro. Wszyscy posługujemy się stereotypami, a także jesteśmy nimi zasypywani z różnych źródeł, również tych marketingowych. Choć ostatnimi czasy popularne i modne stało się słowo inkluzyjność, to w kontekście reklam kierowanych do starszych pokoleń, często bazują one na stereotypowym, często krzywdzącym obrazie osób po 50-ce, jako tych schorowanych i znudzonych życiem. Tymczasem to właśnie baby boomerzy, czyli pokolenie wyżu demograficznego, wprowadzili nowy rodzaj postrzegania „młodości”, któremu daleko od stagnacji.

Już nawet młodsze pokolenia millenialsów dostrzega, że wiek, to coś, co mamy jedynie w głowie, to już nie kwestia samej fizyczności. Osoby „starsze” wcale nie czują się staro. Co więcej, grupa Silversów z roku na rok się powiększa i stale różnicuje pod względem prowadzonego stylu życia – dlatego warto, żeby marketerzy większą wagę przypisywali personalizacji odbiorcy-konsumenta uważając jednocześnie, aby nie wpaść w złudne i stereotypowe myślenie o tej generacji – komentuje Michał Giera z Mobiem Polska.

Zamykanie Silversów w jednej kategorii, w której przedstawiamy ich jako schorowanych i nieporadnych, jest krzywdzące – a dla marek zgubne. Focusowanie się zaledwie na młodszych pokoleniach, oznacza wykluczanie ogromnej liczby potencjalnych konsumentów. W 2020 roku osoby powyżej 50 roku życia stanowiły prawie 38 proc. całej ludności Polski. Według szacunków, do 2050 roku 40 proc. polskiego społeczeństwa będzie w wieku 60+, a na całym świecie liczba osób po 60 roku życia osiągnie 2,1 miliarda. I będą to osoby aktywnie korzystające z życia, mobilne i zapewne z podobnymi potrzebami co młodsze pokolenia – dodaje Magdalena Wąsikowska-Gal, Marketing Manager, Mobiem Polska.

Tegoroczny raport Silvers w E-commerce autorstwa Fundacji Kobiety e-biznesu, pokazuje jak sprawnie seniorzy mogą się poruszać w strefie wirtualnych zakupów. Sposród niemal 700 respondentów w wieku 60+, 65 proc. zdeklarowało, że przynajmniej raz w miesiącu dokonuje zakupu online, zaś 82 proc. z nich radzi sobie z tymi zakupami samodzielnie. Seniorzy są w stanie zupełnie niezależnie zarządzać swoimi platnościami online i korzystać z internetu na co dzień, w celu zaspokojenia swoich potrzeb. Mimo to, 1/3 uczestników badania wciąż chciałaby poszerzyć swoje umiejętności digitalowe i nauczyć się chociażby instalacji przydatnych programów komputerowych. To pozytywny znak, wskazujący na to, że pokolenie wyżu demograficznego jest zainteresowane dalszym rozwojem osobistym.

Nowoczesny Senior, przewodnik stworzony dla seniorów w internecie

Aby ułatwić seniorom zdobywanie nowych umiejętności i wyrównać szanse w dostępie do cyfrowej wiedzy, powstał przewodnik Nowoczesny Senior. To publikacja stworzona przez Fundację Digital Poland i nieodpłatnie dostępna do pobrania w wersji online. Krok po kroku wyjaśniane są w niej pojęcia internetu czy wi-fi oraz zasady instalacji i korzystania z najpopularniejszych witryn umożliwiających m.in. rozrywkę, podróże, umówienie wizyty do lekarza, kontakt ze znajomymi. Oprócz przedstawienia atrakcyjnych możliwości internetu, Nowoczesny Senior porusza również ważny temat cyberbezpieczeństwa, przestrzegając przed oszustami i phishingiem. Pokolenie „srebrnych wilków” dowodzi o swoim zainteresowaniu sferą digitalu i coraz aktywniej się w niej porusza. Nie wszystkie narzędzia są jednak jeszcze jasne – w odpowiedzi na ten problem powstał właśnie Nowoczesny Senior. W październiku 2022, na rynku książki ukazała się po raz pierwszy papierowa wersja przewodnika.

Silver tsunami – kim są dziś ludzie po 50

Silversi, czyli ludzie po 50-ce, to nierzadko osoby z ambicjami i planami, gotowe na wyzwania, chcące korzystać z życia na wielu poziomach. To osoby często aktywne zawodowo, społecznie, politycznie i nierzadko fizycznie. Jedną z bardziej inspirujących opowieści jasno wskazujących na to, że Silversi chcą być usłyszeni, jest historia ponad 80-letniej Japonki Masako Wakamiya, która stworzyła grę na Iphona – Hinadan. Kiedy proponowała stworzenie gry dla osób w starszym wieku, wielokrotnie spotykała się z odmową. Postanowiła więc sama działać i udało się – gra cieszy się dużą popularnością.

Jak wskazują dane z raportu GWI Baby Boomers – The digital boomer, w erze post-pandemicznej, czas jaki pokolenie baby boomer’ów (58-64 lat) spędza online w porównaniu z 2015 rokiem, nie zmienił się znacząco – zaledwie o 30 minut. Jednak zmienia się sposób, w jaki korzysta ono z Internetu.

Ponad dwukrotnie wzrosła aktywność seniorów na urządzeniach mobilnych, podczas gdy czas, jaki poświęcają na przeglądanie sieci na komputerach stacjonarnych, laptopach i tabletach, spada. Pokolenie wyżu demograficznego w znacznie mniejszym stopniu poluje na nowinki technologiczne niż generacja Z i millenialsi, niemniej, coraz częściej i odważniej eksplorują zdigitalizowany świat.

Boomersi podczas pandemii dużo chętniej niż młodsze grupy wiekowe używali rządowych serwisów, kodów QR i umawiali się na szczepienia oraz poszukiwali informacji o wirusie w digitalu. Jak się również okazuje, doścignęli młodsze pokolenia w zakupach online (39 vs. 39 proc.), a nawet prześcignęli je w kwestii wyszukiwania produktów w sieci (55 vs. 51 proc.). Zatem, jest to grupa, którą trzeba zdefiniować na nowo, bez stereotypowego podejścia. Tylko w ten sposób będziemy w stanie do nich dotrzeć – tłumaczy Magdalena Wąsikowska-Gal.

Przez mobile gaming do serca konsumenta-silversa

Gdzie szukać punktu styku tej grupy odbiorców z marką? W jednym z najpopularniejszych mediów ostatnich lat – w grach mobilnych. Z raportu GWI The Gaming Playbook wynika, że osoby w wieku 55-64 lat regularnie grają w gry. Pomiędzy rokiem 2018 i 2020 dało się zaobserwować 32 proc. wzrost zainteresowania gamingiem w tej grupie wiekowej.

Generacja Z i millenialsi to znani i często targetowani gamerzy, jednak warto przyjrzeć się pokoleniom starszym i ich podejściu do gier, zwłaszcza, że dane są dość zaskakujące. Z raportu Newzoo wynika, że wśród pokolenia X aż 60 proc. ankietowanych deklaruje się jako gracze, a w gronie baby boomerów to aż nieco ponad 2 na 3 osoby. Średnio na gry przeznaczają kolejno: generacja X 4 godziny 25 minut, a pokolenie baby boomers 2,5 godziny tygodniowo.

Jedna i druga grupa najczęściej gra na urządzeniach mobilnych. Obydwa pokolenia twierdzą, że sięgają po gry głównie po to, aby wypełnić swój wolny czas i się zrelaksować. Ten fakt odzwierciedlają również ich preferencje w kierunku gier single player. Pokolenie X najczęściej wybiera łamigłówki, strzelanki i gry sportowe, natomiast osoby po 57 roku życia najchętniej sięgają po gry logiczne polegające na dopasowywaniu elementów, łamigłówki i gry stołowe (m.in. karcianki).

Przewodnik Nowoczesny Senior dostępny do pobrania tutaj:  https://digitalpoland.org/publikacje/pobierz?id=8a23b459-47a7-4a2d-8072-533658ee6862