31 sierpnia, 2021

Jak w 2021 roku oszukują w e-commerce. Chroń swoje pieniądze!

Liczba oszustw w internetowym handlu rośnie lawinowo. Według Juniper Research w 2021 roku straty wynikające z fraudów w e-commerce mogą sięgnąć 20 miliardów dolarów wobec 17,5 miliarda w 2020 roku. Przestępcy nie próżnują i wciąż wymyślają nowe sposoby, by wejść w posiadanie naszych pieniędzy. W artykule opisujemy te, które zyskały popularność w ostatnich miesiącach.

Oszustwa na OLX

Platformą, na której szczególnie rozpanoszyli się oszuści, jest OLX – głównie za sprawą usługi „Przesyłki OLX”. Ten typ oszustwa jest wymierzony nie w kupujących, a w sprzedawców. Schemat wygląda następująco: Osoba rzekomo zainteresowana zakupem kontaktuje się z nami w sprawie przedmiotu – często poprzez komunikator WhatsApp (pozwala na to numer telefonu, który publikujemy w ogłoszeniu). Następnie wysyła link do formularza – mamy w nim podać dane do karty kredytowej lub debetowej, na którą rzekomo trafią pieniądze. Formularz oczywiście nie pochodzi z portalu OLX – choć domena może wydawać się podobna. Jest to wyłudzenie, a podanie swoich danych naraża nas na utratę pieniędzy.

Portal OLX na swoim blogu przestrzega przed tą praktyką i przypomina, że w przypadku korzystania z usługi “Przesyłki OLX” nigdy nie będziemy proszeni o podanie danych karty – pieniądze trafią na konto, które podawaliśmy podczas konfiguracji. Warto też zwrócić uwagę, czy adres strony zaczyna się od marketplace.olx.pl/, delivery.olx.pl/ lub przesylki.olx.pl/. Wszystkie inne adresy mogą być próbą wyłudzenia! Choć oszustwo jest kojarzone głównie z serwisem OLX to pojawiły się informacje, że podobne sytuacje zdarzają się w serwisie Allegro Lokalnie.

“Twoja paczka wymaga dopłaty”

“Twoja paczka DHL wymaga dopłaty na koncie w wysokości 0,82 zł. Niedokonanie wpłaty spowoduje zwrot przesyłki do nadawcy” – SMS-y o podobnej treści trafiły na telefonu setek Polaków. W każdej z nich znajdował się również link przypominający adres strony firmy kurierskiej. Nawet jeśli oczekujesz właśnie kuriera ze swoją wymarzoną przesyłką, w żadnym wypadku nie przechodź pod załączony w SMS-ie adres!

Jest to próba wyłudzenia. W przesłanym linku natkniemy się prawdopodobnie na stronę internetową udającą witrynę banku, której celem jest przekazanie naszych danych dostępowych przestępcy. Link może prowadzić również do aplikacji, która po zainstalowaniu w telefonie pobierze dane, których używamy podczas logowania do bankowości mobilnej i również udostępni je oszustowi. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości dotyczące swoich przesyłek, zawsze kontaktuj się bezpośrednio z nadawcą lub firmą kurierską.

Rozwój handlu internetowego i idący za nim wzrost popytu na usługi kurierskie sprawił, że coraz częściej to pod firmy z tego sektora podszywają się oszuści. Na początku sierpnia CERT Polska informował o e-mailach zatytułowanych “DOSTAWA DHL CARGO”. Pod pretekstem problemów z dostawą wiadomość zachęca do otwarcia rzekomego pliku PDF. W rzeczywistości to złośliwe oprogramowanie, które pozwoli przestępcom na dostęp do naszego komputera.

Mystery box z “Amazona”

Amazon to najpopularniejsza na świecie platforma e-commerce’owa. Nic dziwnego, że przestępcy czyhają na klientów giganta – na różne sposoby próbują wyłudzać dane, sprzedają też np. fałszywe karty podarunkowe. Wszystkie te oszustwa trudno zliczyć – my dziś opiszemy stosunkowo nowe, stosunkowo mało groźne, jednak żerujące na drzemiącym w nas marzeniu o dużych wygranych niewielkim kosztem.

Na Facebooku pojawiły się ogłoszenia o rzekomych nie nadanych przesyłkach pochodzących z Amazona. Wpłacając niewielką kwotę możemy otrzymać jedną z nich – nie wiedząc oczywiście, co jest w środku. Raz miałby to być nic niewarta plastikowa bransoletka, raz – może nawet najnowszy iPhone. Prawda, że kuszące?

Niestety rezultat tej “zabawy” raczej nie będzie dla nas zadowalający. Nawet jeśli otrzymamy rzekomą paczkę (która nie ma nic wspólnego z Amazonem), na jakiekolwiek wartościowe przedmioty nie ma co liczyć. W paczce znajdziemy co najwyżej do niczego nieprzydatny gadżet o wartości znacznie niższej niż wpłacona kwota.

Partnerami dnia „Moje zakupy i finanse” w czasie Digital Festival 2021 są Allegro, Visa i Santander Bank Polska.

Rodzaj treści: Poradnik,
Autor wpisu / Partner wpisu: Fundacja Digital Poland