10 sierpnia, 2020

Chcesz przenieść swój sklep do internetu? O tym nie możesz zapomnieć

Jeżeli prowadzisz sklep i czytasz informacje o dynamicznie rosnącej sprzedaży w internecie możesz zadawać sobie pytanie: „dlaczego mnie tam nie ma?”. Przeniesienie biznesu do sieci wymaga nakładu czasu i pracy, ale warto się z tym wyzwaniem zmierzyć. Sprawdź jakie korzyści dla Twojej firmy może przynieść e-handel. 

Trend jest wyraźny – sprzedaż przenosi się do internetu, a pandemia koronawirusa tylko przyśpieszyła ten proces. Według raportu Statista Digital Market Outlook, Polska już wcześniej znajdowała się na 13. miejscu w zestawieniu najszybciej rosnących rynków e-commerce na świecie. Jak pokazują dane Visa z kwietnia 2020 liczba transakcji w e-commerce z udziałem kart Visa wydanych w Polsce wzrosła o 20% w porównaniu z tym samym miesiącem rok wcześniej. Klienci sklepów internetowych kupowali więcej niż zazwyczaj. Dodatkowo do zakupów w sieci przekonały się też osoby, które wcześniej nie korzystały z tej możliwości.

Dla przykładu liczba posiadaczy kart Visa wydanych w Polsce, którzy zrobili zakupy online po raz pierwszy, wzrosła w kwietniu 2020 o 5%. To olbrzymi skok w liczbach bezwzględnych. Z kolei Izba Gospodarki Elektronicznej wskazuje, że aż 38% Polaków zrobiło zakupy na czas kwarantanny w sieci. Aż 70% osób, które uzupełniły swoje zapasy online, było zdania, że ta forma zakupów jest bezpieczniejsza.

Co zrobić, by klient nie wyszedł z internetowego sklepu w połowie zakupów? 

Wiemy już, że cyfryzując swój biznes i przenosząc go do sieci znajdziemy tam nowych klientów. Teraz warto zastanowić się jak to zrobić w taki sposób, by nasz sklep internetowy był maksymalnie przyjazny  dla potencjalnego klienta. Dlaczego? O ile w sklepie stacjonarnym klient rzadko pozostawia koszyk pełen produktów i wychodzi, to w sklepie on-line zdarza się to zaskakująco często. Powodem może być na przykład to, że klienci nie pamiętają danych do logowania. Jak pokazuje badanie Visa, 55% konsumentów zdarzyło się przerwać zakupy, gdyż zapomnieli hasła.

Oprócz odpowiedniego zaplanowania ścieżki, którą klienci będą pokonywać od wejścia na stronę sklepu internetowego do ustawienia się przed wirtualną „kasą”, warto też zastanowić się nad tym jak chcielibyśmy, by nam płacili. Jedną z możliwości jest przelew, drugim – płatność kartą. Dzięki wdrażanemu właśnie rozwiązaniu, wykorzystującemu przycisk „kliknij i zapłać” i opartemu na standardzie EMV Secure Remote Commerce (SRC) możliwe jest opłacenie zakupu kartą za pomocą kilku kliknięć. W ten sposób zmniejsza się szansa, że klient zostawi swój cyfrowy wózek na środku naszego wirtualnego sklepu i opuści go bez sfinalizowania transakcji.

Bezpieczeństwo w sklepie internetowym to nie kamery monitoringu 

W przypadku, kiedy klient zdecyduje się na opłacenie zakupów kartą, zarówno on, jak i sprzedawca są chronieni za pomocą kilku warstw zabezpieczeń. Technologie, takie jak Visa Secure (wcześniej Verified by Visa) analizują profil ryzyka płatności dokonywanej przez klientów online, również na urządzeniach mobilnych, sygnalizując bankom te transakcje, które wymagają sprawdzenia. Taki działający w tle proces może chronić zarówno sprzedawców, jak i nabywców przed ryzykiem transakcji oszukańczych.

Są jednak kwestie, na które pracownicy sklepu powinni sami zwrócić uwagę. Chociażby to, czy nagle nie uaktywniło się mocno konto klienta, który nie robił od dłuższego czasu zakupów. Warto przyjrzeć się takim przypadkom bliżej, ponieważ mogą wskazywać na próbę oszustwa. Cyberprzestępcy korzystają także z narzędzi, które potrafią losowo generować numery kart i testować, czy uda się nimi zapłacić. Służą do tego tak zwane „skrypty” nazywane także „botami”. Można je jednak przechytrzyć stawiając przed klientami proste zdanie, na które może odpowiedzieć tylko człowiek, na przykład: „znajdź niepasujący element”. Ta technika zabezpieczenia nazywa się CAPTCHA. Więcej rad dla osób obsługujących sklepy internetowe można znaleźć na blogu Visa. Dotyczą one m.in. monitorowania przejmowania kont czy obsługi dostaw bezkontaktowych.

Wsparcie dla małych i średnich firm na trudne czasy 

W świecie, w którym połowa konsumentów robi obecnie zakupy online częściej niż przed pandemią przeniesienie biznesu do sieci jest coraz bardziej opłacalne. Jednocześnie dla małych firm działających pod presją czasu może być to kosztownym i skomplikowanym procesem. Jednak mogą one liczyć na wsparcie tych większych. Visa ogłosiła na przykład, że we współpracy z partnerami, pomaga małym przedsiębiorstwom w szybkim odnalezieniu się na rynku e-commerce, zapewniając im potrzebne do tego narzędzia i środki oraz oferując swoje doświadczenie.

W trakcie Festiwalu Cyfryzacji dobrymi praktykami związanymi z wdrażaniem rozwiązań cyfrowych w obszarze handlu, finansów, czy optymalizacji pracy podzielą się liderzy na tym polu. Festiwal potrwa od 1 do 10 października. Więcej o inicjatywie na festiwalcyfryzacji.pl