Nasze działania mają duży wpływ na innych ludzi oraz nasze otoczenie i środowisko. Z niepokojem obserwujemy zmiany klimatyczne, które coraz intensywniej wpływają na stan naszej planety – jest to jedno z wielu wyzwań, z jakimi się dzisiaj mierzymy. W jaki sposób cyfryzacja może być odpowiedzią na nie? O tym opowiada Szymon Staśczak, dyrektor działu konsultingu i analiz w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w Visa.
Nell Przybylska, Fundacja Digital Poland: Coraz częściej mówi się o tym, że działalność człowieka wpływa na zmiany klimatyczne na naszej planecie. W związku z tym firmy coraz częściej wychodzą do klientów z przyjaznymi dla środowiska rozwiązaniami. Jakich narzędzi szukają konsumenci w obszarze, którym wy się zajmujecie?
Szymon Staśczak, dyrektor działu konsultingu i analiz w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w Visa: Faktycznie, konsumenci coraz częściej chcą rozwiązań, które mają pozytywny wpływ na środowisko. Popularnością wśród konsumentów cieszą się, chociażby aplikacje pomagające liczyć ślad węglowy oraz możliwość zrównoważenia swojego wpływu na środowisko, na przykład poprzez sadzenie drzew czy inne inicjatywy ekologiczne związane z tak zwanym offsetem węglowym. Bacząc na te tendencje, proponujemy naszym klientom, czyli np. bankom, czy też fintechom włączenie do swojej oferty rozwiązań, które odpowiadają na tę potrzebę konsumentów. Powinny one zwrócić na ten aspekt uwagę, gdyż według przeprowadzonego przez Visa w 2020 r. projektu badawczego, 50 proc. jego uczestników zdecydowanie rozważyłoby zmianę banku na bardziej zrównoważony, gdyby oferta była odpowiednia. Szansa na przyciągnięcie i pozyskanie nowych klientów jest jedną z wielu potencjalnych korzyści biznesowych. Na przykład propozycja zrównoważonej bankowości, która przemawia do konsumentów, może potencjalnie zwiększyć zaangażowanie klientów, pomóc produktom płatniczym w zdobyciu pozycji lidera w portfelu i wykorzystać dodatkowe źródła przychodów. Instytucje finansowe powinny jednak unikać rażącego „greenwashingu”, czyli wprowadzania konsumentów w błąd co do ich wiarygodności w zakresie zrównoważonego rozwoju, ponieważ konsumenci są na to wyczuleni.
Cały wywiad do przeczytania na Business Insider Polska w sekcji Digital Poland – do przeczytania tutaj.