25 października, 2022

Dzwoni do ciebie bank? Uważaj na oszustów

Oszuści stosują różne techniki i potrafią skutecznie wyłudzić od nas informacje oraz niestety spore pieniądze. Jeśli dzwoni do nas osoba, która podaje się za przedstawiciela banku i wypytuje o poufne informacje lub nakłania do zainstalowania jakiejś aplikacji, powinniśmy od razu przerwać połączenie. “Bajki dla dorosłych” to kampania Santander Bank Polska, która zwraca uwagę na bezpieczeństwo naszych pieniędzy.

 

 

Vishing – co to takiego?

Numer telefonu jest jedną z tych danych, którą podajemy praktycznie za każdym razem, gdy kupujemy online lub zakładamy nowe konto i weryfikujemy hasło za pomocą kodu SMS. Nasz numer to informacja, którą w prosty sposób mogą pozyskać cyberprzestępcy, by potem zadzwonić z próbą oszustwa. Wykorzystanie połączeń telefonicznych do celów przestępczych to właśnie vishing (voice phishing).

Nie każda rozmowa z nieznanego numeru to scam. Ale jest kilka elementów w rozmowie, które powinny nas zaalarmować, kiedy już odbierzemy połączenie. Musimy wiedzieć o tym, że żaden bank, z którego usług korzystamy, nie powinien pytać nas o login, hasło, PIN. Jeśli ktoś dzwoni do nas i pyta o tego typu dane i nigdy ich nie podawać. Tym bardziej w przypadku ponaglania, zwrotów w stylu: „to dla naszego bezpieczeństwa” i tworzenia stresującej atmosfery, bez czasu na spokojne zastanowienie.

“Z kim rozmawiam?” na podstawie prawdziwego scamu

Santander Bank Polska stworzył kampanię „Bajki dla dorosłych”, która promuje wiedzę o cyberbezpieczeństwie, dla ochrony naszych pieniędzy. Tytuł kampanii nawiązuje do bajek, jakie oszuści opowiadają nam przez telefon.

Ponieważ trwa właśnie Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa, którego jako fundacja również jesteśmy partnerem, przypominamy, jak istotna jest ochrona naszych danych. Nawet najbardziej doświadczone osoby i firmy w Polsce padają ofiarami cyberprzestępstw. Zachęcamy więc do zapoznania się z materiałami na ten temat.

Bajkę „Z kim rozmawiam?” można obejrzeć tutaj.