O czym należy pamiętać decydując się na tworzenie firmy w internecie? Na co warto zwrócić szczególną uwagę? Czy stworzenie sprawnie działającej witryny sklepu internetowego wystarczy, czy może należy podjąć szersze działania?
Przeniesienie firmy do przestrzeni wirtualnej jest w obecnych czasach normą. Aby prowadzić biznes w tym specyficznym środowisku należy pamiętać o kilku czynnikach, mających wpływ na skuteczność podejmowanych działań. Oto porady, które warto zastosować:
Zasada 1 – KOMUNIKUJ PRZEJRZYŚCIE
Internet rządzi się swoimi prawami.
Zabiegi, które pozwalają przykuć uwagę klienta w sklepie stacjonarnym, mają swoje odpowiedniki w świecie online. Kategoryzacja produktów, a także zamieszczenie dobrych zdjęć wraz z aktualnymi cenami i informacjami o promocjach to główne elementy prezentacji oferty w Internecie. Liczy się także schludność oraz spójność oferty z propozycją stacjonarną.
Zasada 2 – NIE KOMPLIKUJ
Proces przejścia od zainteresowania towarem do jego zakupu powinien zamykać się w kilku kliknięciach. Skomplikowanie tej drogi, a szczególnie etapu płatności może tylko odstraszyć klientów. Warto zadbać więc o jak najwyższą intuicyjność poszczególnych elementów transakcji.
Zasada 3 – STALE MONITORUJ
Ważnym narzędziem pomagającym usprawniać działanie strony internetowej są prace serwisowe. Regularne sprawdzanie witryny pozwoli aktualizować zawartość, przekonać się o jakości pracy każdej z funkcji, a także namierzyć miejsca działające wadliwie.
Zasada 4 – BUDUJ MARKĘ
Posiadanie klarownej strony internetowej to z reguły początek zaznaczania swojej obecności w Sieci. Warto także prowadzić konta w mediach społecznościowych.
Taka aktywność pozwoli silniej zaistnieć w świadomości odbiorców, a także umożliwi udostępnianie przez konsumentów na ich profilach informacji związanych z firmą bądź oferowanymi produktami.
Zasada 5 – OFERUJ KOMPLEKSOWOŚĆ
Jeśli Twoja firma oferuje pewien rodzaj asortymentu, warto udostępnić także produkty czy usługi okolicznych przedsiębiorstw powiązane z Twoją działalnością. Połączenie obu da klientowi poczucie realizacji pełnego zakresu usługi, czego często oczekuje się w dobie szybkich internetowych zakupów.
Zasada 6 – ZACHĘCAJ DO AKTYWNOŚCI
Równie ważne jest umożliwienie wypowiedzenia się konsumentom. Sekcja komentarzy stanowi istotny element witryny. To tam klienci dzielą się opiniami, zadają pytania bądź prowadzą dyskusje o konkretnych produktach.
Klientów angażować można także poprzez formularze, stworzenie newslettera czy zachęcanie do odwiedzenia stacjonarnej siedziby firmy.
Zasada 7 – ZAPEWNIJ FUNKCJONALNOŚĆ
Klienci korzystają ze stron internetowych nie tylko za pośrednictwem ekranu komputera, ale coraz częściej przy pomocy smartfona czy tabletu. Zadbaj o dostosowanie swojej witryny do każdego rodzaju przekaźnika.
Pamiętaj o zapewnieniu odpowiednich odległości między frazami, a także zastosuj kompresję zdjęć, by usprawnić ich wyświetlanie.
Zasada 8 – ZADBAJ O BEZPIECZEŃSTWO
Klienci realizując transakcję przez Internet, oczekują bezpiecznego przebiegu procedury. Poświęcenie szczególnej uwagi logistyce płatności jest niezwykle ważnym elementem działalności w Sieci.
Wdrożenie systemu automatycznych powiadomień o przesyłkach dla klientów oraz dbałość o przestrzeganie wszelkich standardów to podstawowe warunki sprawnie działającego biznesu w środowisku wirtualnym.
Więcej informacji o tym, jak prowadzić biznes w sieci znajdziecie na Festiwalowej Strefie Wiedzy. Partnerem publikacji jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.