W dobie pandemii wiele naszych aktywności musieliśmy przenieść do sieci, gdzie metod na wyłudzenie naszych pieniędzy jest wiele. Jeśli masz podejrzenie, że padłeś ofiarą internetowego oszusta, zgłoś to!
Oszustwa internetowe to istna plaga. Jeśli masz podejrzenie, że padłeś ofiarą przestępstwa w postaci np. nieautoryzowanego przelewu z rachunku bankowego lub transakcji z karty płatniczej, albo nie otrzymałeś towaru zakupionego przez internet, nie czekaj, tylko działaj! Oto co powinieneś niezwłocznie zrobić w takiej sytuacji.
Zgłoś incydent w banku
Skontaktuj się z bankiem. Instytucja finansowa podejmuje niezbędne czynności zgodnie z prawem bankowym, aby odzyskać Twoje pieniądze lub zablokować transakcję zrealizowaną przez oszusta. Zostaniesz poproszony o dokładne opisanie sposobu oszustwa, a także podanie: daty zdarzenia, skradzionej kwoty, danych dotyczących transakcji – numeru rachunku nadawcy i odbiorcy, a także danych uczestników zdarzenia.
W przypadku oszustwa internetowego niezbędne będzie przedłożenie kopii podejrzanych wiadomości mejlowych oraz załączników w postaci plików PDF, np. z rzekomą fakturą za towar lub usługę. To nie wszystko. Zapytają Cię, czy przed incydentem instalowałeś jakieś podejrzane aplikacje na urządzeniu. Jeśli tak, to koniecznie wskaż nazwy oraz źródła ich pochodzenia. Jeśli nie pobrałeś aplikacji ze sklepu Google Play lub App Store, to obowiązkowo podaj adres strony internetowej, z której pobrano aplikację. Ponadto przygotuj zrzuty ekranu smartfona SMS-em lub mejla z kodem do logowania bankowości internetowej, a także adresy stron internetowych sklepów, w których ostatnio realizowałeś transakcje.
Kontaktując się z bankiem złóż reklamację na nieautoryzowaną transakcję oraz zleć zgłoszenie OGNIVO – umożliwia bezpieczną i szybką komunikację online pomiędzy bankami a innymi podmiotami uprawnionymi do uzyskiwania informacji objętych tajemnicą bankową.
W przypadku transakcji kartowych można skorzystać z procedury chargeback. To zwrot środków przez wystawcę karty i inicjowana przez klienta w sytuacji, gdy: a) nie otrzymał on produktów albo usług, za które zapłacił, b) nastąpiła pomyłka techniczna w rozliczeniu transakcji lub transakcja nosiła znamiona oszustwa.
Idź na policję
Niezwłocznie odwiedź najbliższy posterunek policji, aby zgłosić sprawę. Funkcjonariusze podejmą dochodzenie w sprawie popełnionego przestępstwa i wyjaśniają wszystkie okoliczności sprawy.
Następnie policja zgłosi się do banku po szczegółowe informacje dotyczące tego zdarzenia – niezbędne będzie Twoje pisemne oświadczenie o zwolnieniu instytucji finansowej z tajemnicy bankowej. Bez tego bank będzie miał związane ręce.
Zadbaj o sprzęt
Oddaj komputer lub telefon specjalistom, aby sprawdzili go pod kątem złośliwego oprogramowania. Zanim tego nie zrobisz, a masz podejrzenie, że sprzęt jest zainfekowany, nie loguj się m.in. do bankowości internetowej.
Oto popularne oznaki infekcji:
– nagłe wyświetlenie wiadomości lub obrazów,
– pojawianie się losowo wybranych dźwięków lub muzyki,
– nagłe uruchamianie programów na komputerze,
– powiadomienie zapory ogniowej o podjęciu przez niektóre aplikacje prób połączenia się z internetem bez inicjowania tej czynności przez użytkownika.