8 sierpnia, 2020

Jak wykorzystać siłę cyfryzacji?

Pandemia koronawirusa zmieniła nasze postawy. Polacy zaprzyjaźnili się z nowymi technologiami i zobaczyli, jak łatwe są w użyciu. Na okres paru miesięcy stały się jedynym kanałem dla naszego życia prywatnego i zawodowego. Okres lockdownu otworzył nas na innowacje, ale wciąż musimy uczyć się kompetencji przyszłości.

Odpowiednio rozwijane technologie cyfrowe zmieniają państwa i życie ludzi na lepsze. Stymulują gospodarkę i dają dostęp do zupełnie nowych możliwości. W trakcie pandemii pozwoliły przedsiębiorstwom na transfer działalności do internetu, a pracownikom na sprawne wykonywanie swoich obowiązków. Jednak, aby w pełni wykorzystać ich potencjał, należy je dobrze zrozumieć.

– Technologia cyfrowa powinna służyć nam jako społeczeństwu. Po to ją rozwijamy. Ale też trzeba pamiętać o zagrożeniach, jakie ze sobą niesie. I po to byśmy ich uniknęli, trzeba bardzo zwrócić uwagę na to byśmy wraz ze wdrażaniem nowych technologii, ich rozwojem również podnosili swoje kompetencje przyszłości – tłumaczy w rozmowie z Business Insider Polska Katarzyna Śledziewska, dyrektor DELab UW, profesor na Wydziale Nauk Ekonomicznych.

Ostatni czas pokazał nam jak eksperymentować z technologiami, ale obnażył też niski poziom edukacji i wiedzy o bezpiecznym korzystaniu z sieci czy konsekwencjach niedbania o naszą prywatność. W trakcie izolacji nie tylko częściej byliśmy online, ale również masowo karmiliśmy dostawców usług internetowych naszymi danymi behawioralnymi.

 Stajemy się społeczeństwem cyfrowym. Wydaje się, że ucyfrowienie Polaków jako konsumentów przebiega dużo szybciej niż producentów i dostawców rozwiązań cyfrowych. Ponieważ dopiero jesteśmy w procesie, ważne byśmy zadbali o to, by nie stać się społeczeństwem biernych konsumentów technologii cyfrowych, na których danych swoje potęgi budują bigtechy czy władza – mówi Katarzyna Śledziewska, współautorka książki „Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat”.

Czas zmian

Z badań przeprowadzonych przez Polski Instytut Ekonomiczny na grupie ponad 400 przedsiębiorstw wynika, że pandemia nie przyczyniła się do znaczącego wzrostu wykorzystania nowych technologii. Wpłynęła natomiast na zmiany w systemie finansowym i administracji publicznej. Dzięki udoskonaleniu w stosowaniu technologii podpisów kwalifikowanych polscy przedsiębiorcy mogą z powodzeniem korzystać ze zdalnego zawierania umów i pełną autonomizację procesów.

– Jej powszechne wprowadzenie sprawi, że szczególnie duże firmy czy sama administracja publiczna, zmienią zupełnie sposób dotychczasowej organizacji pracy i procesów – podkreśla Katarzyna Śledziewska.

Jakie jeszcze zmiany dokonały się w Polsce w trakcie pandemii? Czy ostatnie miesiące uświadomiły nam rolę cyfryzacji? Odpowiedź na pytania i cały wywiad z Katarzyną Śledziewską znajdziesz na stronie Business Insider Polska.