25 maja, 2020

Najbezpieczniejsze są smartfony młodych Polaków

Polacy coraz chętniej wykorzystują smartfony zarówno w kwestiach związanych z finansami jak i do e-zakupów. Co dziesiąty z nas (9,6 proc.) płaci telefonem w sklepach stacjonarnych, a niemal tyle samo loguje się za jego pomocą do bankowości internetowej (12,2 proc.) – wynika z badania Santander Consumer Banku – banku od kredytów, zrealizowanego na potrzeby raportu ,,Polaków portfel własny: wiosenne wyzwania”.

Ponad połowa Polaków (58,2 proc.) zabezpiecza dostęp do swojego telefonu za pomocą kodu PIN lub rozwiązań biometrycznych. Z kolei 11 na 100 Polaków nie chroni bezpieczeństwa swojego telefonu w żaden sposób.         

Zdecydowanie większą wagę do bezpieczeństwa telefonów i zapisanych na nim danych przywiązują młodsi Polacy. W żaden sposób nie zabezpiecza smartfonów aż 37 proc. 60-latków i 31 proc. 70-latków, tymczasem wśród osób poniżej 40 roku życia, odsetek ten spada do zera.

Bez telefonu z dostępem do internetu trudno wyobrazić już sobie codzienne funkcjonowanie. Niemal 23 proc. Polaków korzysta na smartfonach z nawigacji, 17 proc. z mediów społecznościowych, a 14 proc. z serwisów informacyjnych – takich odpowiedzi udzielili badani na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów, na potrzeby raportu ,,Polaków portfel własny: wiosenne wyzwania”. Smartfon i aplikacje na nim zainstalowane są już niezbędnym elementem życia nie tylko dla najmłodszej grupy badanych (18-29 lat). Wcale nie mniejszą aktywność wykazują tu 30 i 40-latkowie. 40 proc. osób wieku 30-39 lat rozmawia przez komunikatory, 35 proc. korzysta z serwisów społecznościowych, a 30 proc. z portali informacyjnych na smartfonach. Z kolei niemal połowa 40-latków (49 proc.) włącza w telefonie nawigację.

W aplikacjach mobilnych, a nie na komputerze   

Polacy coraz chętniej wykorzystują też smartfony do czynności związanych z finansami i płatnościami. Za pomocą telefonu loguje się już do swojego banku ponad 12 proc. badanych, z czego najwięcej, bo ­30 proc. to 40-latkowie. Mobilnie z bankowości najczęściej korzystają mieszkańcy metropolii, czyli np. Warszawy czy Krakowa (18 proc.).
– Pandemia koronawirusa wymusza zmianę naszych dotyczących przyzwyczajeń korzystania z usług bankowych. Teraz stawiamy przede wszystkim na rozwiązania online – przez internet już nie tylko weryfikujemy stan konta i robimy przelewy, ale w coraz większym stopniu bierzemy kredyty czy robimy zakupy na raty. Wiele wskazuje na to, że będzie to już stały trend. Takie bankowanie jest nie tylko wygodne i szybkie, ale także bezpieczne. Przy pożyczkach online oferujemy pełen dostęp do dokumentacji w formie elektronicznej, a potwierdzenie tożsamości klienta odbywa się za pomocą przelewu weryfikacyjnego – tłumaczy Piotr Dolata, członek zarządu Santander Consumer Banku.
Ciekawie kształtuje się też najbliższa przyszłość rynku płatności – już dziś w sklepach spotykamy wiele osób, które przy kasach nie wyciągają portfela, tylko swoje smartfony. W badaniu Santander Consumer Banku – banku od kredytów, niemal co dziesiąty ankietowany zadeklarował, że płaci w ten sposób za zakupy w sklepach stacjonarnych. 36 proc. tej grupy to osoby w wieku 18-29 lat.

Smartfon pod szczególnym nadzorem

Smartfon jako narzędzie towarzyszące nam w wielu różnych czynnościach wymaga jednak specjalnej uwagi. Urządzenia te wiedzą o nas bardzo wiele – ilość informacji zapisana w aplikacjach jest ogromna. Czy i jak Polacy chronią dane w  swoich telefonach? Prawie połowa badanych (42,4 proc.) nie udostępnia smartfonów osobom trzecim. Zabezpieczamy je wciąż głównie za pomocą kodu PIN (36,4 proc.), ale coraz popularniejsze stają się rozwiązania biometryczne, takie jak rozpoznawanie twarzy czy odcisku kciuka (21,8 proc. wskazań). Co piąty zapytany (20,4 proc.) deklaruje, że pobiera aplikacje wyłącznie z zaufanego źródła, a niecałe 17 proc. ogranicza im dostęp do danych o sobie, np. tych dotyczących lokalizacji czy wglądu w zdjęcia.
– Pamiętajmy o tym, żeby nie klikać w podejrzane maile lub SMS-y, bo może być to próba wyłudzenia naszych danych. Warto wyrobić też w sobie nawyk wylogowywania się z aplikacji, czy serwisów. Badanie pokazuje, że w przypadku bankowych witryn online, na szczęście zazwyczaj stosujemy się do tej zasady. Tylko 2,4 proc. Polaków wskazało, że nie wylogowało się z systemu transakcyjnego swojego banku, tymczasem w przypadku mediów społecznościowych odsetek ten wzrasta do niemal 17 proc. – dodaje Piotr Dolata.
Więcej niż co dziesiąty ankietowany (11 proc.) przyznał, że w żaden sposób nie dba o bezpieczeństwo swojego smartfona. W tej grupie są głównie osoby starsze – 37 proc. 60-latków i 31 proc. 70-latków.
Badanie na zlecenie Santander Consumer Banku w ramach raportu Polaków portfel własny – wiosenne wyzwania wykonał Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS, na początku marca 2020 roku, na próbie reprezentatywnej dla ogółu Polaków. Badanie zrealizowane metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów telefonicznych (CATI). N=1000.