Określenie “lekarskie pismo” przez lata było synonimem nieczytelnego, nieraz niemożliwego do odczytania pisma odręcznego. Od 8 stycznia 2021 roku, czyli od momentu, gdy używanie e-recept stało się obowiązkowe, powoli odchodzi ono w niepamięć. Sprawdź, jakie korzyści płyną z używania e-recept i czy należy się martwić, jeśli na zakończenie wizyty lekarskiej nie otrzymaliśmy żadnego wydruku.
E-recepta – co to takiego?
E-recepta to recepta, która wystawiona została w systemie elektronicznym. W praktyce działa tak samo jak ta tradycyjna – pozwala wykupić w aptece odpowiednie leki oraz skorzystać z refundacji. Przedrostek “e” może budzić niepokój, zwłaszcza wśród osób starszych, ponieważ sugeruje, że do jej realizacji wymagany jest dostęp do internetu czy urządzenia elektronicznego. Uspokajamy – w praktyce dla wielu osób realizacja e-recepty nie będzie różnić się niczym od wykupienia leków przy użyciu tej tradycyjnej.
Jak wygląda to w praktyce? Jeśli lekarz zdecydował o przepisaniu nam leków, wystawia on e-receptę w systemie informatycznym. Zawiera ona informacje o lekarzu, lekach oraz sposobie ich dawkowania i przyjmowania – czyli te same, które znajdowały się na tradycyjnej recepcie.
Jak zrealizować e-receptę?
Jeżeli korzystamy z Internetowego Konta Pacjenta (można je założyć za pomocą e-dowodu osobistego lub używając profilu zaufanego), zaraz po wystawieniu e-recepta będzie dostępna na naszym profilu na podstronie Recepty:
Znajdziemy tam wszystkie informacje, które są nam potrzebne do realizacji e-recepty. Najważniejsza z nich to kod dostępowy – chcąc zrealizować e-receptę wystarczy, że podamy go farmaceucie wraz z naszym numerem PESEL.
W Internetowym Koncie Pacjenta możemy również włączyć powiadomienia – dzięki temu e-recepty mogą być przesłane e-mailem lub SMS-em na nasz numer telefonu. E-receptę możemy zrealizować pokazując przesłaną wiadomość farmaceucie lub podając mu dane, o których wspominaliśmy powyżej.
Co w sytuacji, kiedy nie posiadamy Internetowego Konta Pacjenta? W żaden sposób nie utrudnia to realizacji e-recepty. Lekarz ma wówczas obowiązek wydrukować informację o receptach w pakiecie. Wydruk taki zawiera wszystkie informacje konieczne do realizacji, czyli między innymi wspomniany już kod dostępowy. Możemy również pokazać druk farmaceucie, który uzyska wszelkie potrzebne dane, skanując kod kreskowy.
Jakie są zalety e-recepty?
Druk, który otrzymamy od lekarza, nie jest e-receptą, a jedynie informacją. To oznacza, że nawet, jeśli go zgubimy, nasza e-recepta wciąż istnieje i jest ważna. Nadal możemy ją zrealizować za pomocą danych dostępnych w Internetowym Koncie Pacjenta lub poprosić w przychodni o ponowne przekazanie danych z recepty.
E-recepta zawiera jednoznaczne informacje dotyczące leku – zatem rozwiązuje wspomniany problem nieczytelnego pisma.
Kolejną zaletą e-recepty jest jej elastyczność – jeśli lekarz przepisał nam więcej leków, a nie wszystkie udało się od razu wykupić, nie ma potrzeby wystawiania odpisu – farmaceuta będzie wiedział, która część recepty została zrealizowana. Co więcej, nie mamy obowiązku wykupywania wszystkich leków w jednej aptece.
Ważne: powyższa zasada nie dotyczy sytuacji, gdy przepisano nam kilka opakowań tego samego leku – w tym przypadku wszystkie musimy wykupić w jednej aptece.
E-recepta niczego nie zmienia w przypadku zamienników leków – wtedy również możemy o taki zamiennik poprosić. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy lekarz naniósł informację “NZ” – nie zmieniać.
Jeżeli korzystamy z Internetowego Konta Pacjenta, w zakresie e-recept mamy dostęp do kilku dodatkowych przydatnych funkcjonalności. Przede wszystkim możemy pobrać ulotkę leku w formacie PDF, a także zapoznać się ze szczegółami recepty, jak również zobaczyć dokument realizacji recepty w aptece, na którym znajdziemy m.in. cenę, jaką zapłaciliśmy za lek, jak również informację o limicie urzędowym, który określa maksymalną kwotę refundacji leku.