Aż 65% Polaków obawia się o swoje bezpieczeństwo w internecie, a co trzecia osoba padła ofiarą cyberataku lub oszustwa online w ciągu ostatniego roku. Phishing, scam i spoofing to najczęściej spotykane formy ataków, które dotykają coraz większą liczbę użytkowników sieci. Co więcej, 41% respondentów przyznaje, że nie wie, komu można zaufać w internecie, a ponad połowa nie jest pewna czy ich urządzenia są odpowiednio zabezpieczone. Takie dane wyraźnie pokazują, że Polska stoi przed poważnym wyzwaniem związanym z edukacją i świadomością na temat cyberbezpieczeństwa.
Fundacja Digital Poland, we współpracy z GfK Polonia oraz Bankiem Gospodarstwa Krajowego, opublikowała szóstą edycję raportu „Technologia w służbie społeczeństwa. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?”. Tegoroczna edycja po raz pierwszy obejmuje szczegółowe badania dotyczące cyberbezpieczeństwa w Polsce. Raport przedstawia zarówno korzyści płynące z cyfryzacji, jak i rosnące wyzwania związane z bezpieczeństwem w sieci.
Badania wskazują, że aż 65% Polaków martwi się o swoje bezpieczeństwo online, a połowa z nich ogranicza swoją aktywność w internecie z powodu obaw przed cyberatakami. Jednocześnie tylko 28% respondentów uważa, że posiada odpowiednią wiedzę na temat zabezpieczeń, co podkreśla potrzebę dalszej edukacji w tym zakresie. W raporcie zwrócono również uwagę na najczęściej spotykane zagrożenia, takie jak phishing i scam.
Z raportu wynika, że choć Polacy dostrzegają pozytywny wpływ technologii na codzienne życie, to wciąż zmagają się z wyzwaniami związanymi z bezpieczeństwem danych i ochroną prywatności. Aż 53% badanych przyznało, że nie jest pewnych czy ich urządzenia są wystarczająco zabezpieczone, a 31% czuje się zagubionych w gąszczu skomplikowanych zasad cyberbezpieczeństwa.
Fundacja Digital Poland podkreśla, że rozwiązaniem tych problemów jest edukacja i zwiększanie świadomości społecznej na temat zagrożeń cyfrowych.
Pełną wersję raportu można pobrać bezpłatnie ze strony Fundacji Digital Poland