14 stycznia, 2021

Pandemia zahamowała rozwój zawodowy kobiet. Cyfryzacja kluczem do naprawy

Pandemia wywołała kryzys gospodarczy, którego skutki będą odczuwalne przez długie lata. Zmiany dotyczą każdego, jednak w negatywny sposób wpłyną głównie na sytuację zawodową kobiet. Raport „Cyfrowy klucz do przyszłości zawodowej. Kobiety na rynku pracy w kontekście kryzysu gospodarczego” pokazuje, że zdobywanie kompetencji cyfrowych jest obecnie najlepszą drogą do wyrównania szans kobiet na rynku pracy. 

Kryzys wywołany przez pandemię COVID-19 zahamował dynamiczny rozwój światowych gospodarek, który obserwowaliśmy przez ostatnie lata. Nowoczesne technologie umożliwiły skuteczną walkę z koronawirusem, ale wprowadziły również duże zamieszanie na rynku pracy, które szczególnie odczują kobiety.

Jak czytamy w raporcie opracowanym przez instytut badawczy Uniwersytetu Warszawskiego Digital Economy Lab (DELab) oraz Instytut Innowacyjna Gospodarka (INGOS), poziom zagrożenia skutkami kryzysu pandemicznego dla kobiet wynika bezpośrednio ze struktury ich zatrudnienia w gospodarce. Prawie 1,3 mln zatrudnionych jest w handlu hurtowym i detalicznym, 1 mln w przetwórstwie przemysłowym, zaś 256 tys. w firmach prowadzących działalność związaną z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi. W Polsce kobiety stanowią 56% pracowników handlu detalicznego, to jeden z najwyższych odsetków w Unii Europejskiej. Dodatkowo z uwagi na zwiększone obowiązki opiekuńcze, związane z zamknięciem szkół, to one w znacznym stopniu obciążone są domowymi zadaniami.

Kryzys szansą na zmianę

Pandemia wymusiła na wielu firmach zamknięcie biur i wprowadzenie pracy zdalnej. W efekcie pracownicy przechodzą przyśpieszony kurs kompetencji cyfrowych, a organizacje intensyfikują cyfrową transformację. Niestety kobietom brakuje kompetencji przyszłości najbardziej pożądanych na zdigitalizowanym rynku pracy.

– Na zmieniającym się rynku pracy sukces odniosą pracownicy dysponujący odpowiednimi kompetencjami, zwłaszcza cyfrowymi i technicznymi. Tymczasem kobiety na ogół dysponują niższymi kompetencjami tego typu – Polki nie są tu wyjątkiem. W gospodarce cyfrowej kompetencje umożliwiające wykonywanie zadań w środowisku pracy przesyconym technologią będą potrzebne w niemal każdym sektorze i w każdym zawodzie – czytamy w raporcie.

Polacy nie są przygotowani na cyfrowe tsunami, jednak kryzys daje szansę na zmianę. Przedsiębiorcy zrozumieli, że wykorzystanie możliwości nowych technologii pozwala rozwijać biznes nawet w warunkach kryzysowych. Inwestowanie w kapitał ludzki, doskonale wpisuje się w trend związany z cyfrową transformacją. Dzięki temu wzrośnie liczba firm wspierających pracowników w zdobywaniu nowych kompetencji.

– Kluczem do sukcesu w gospodarce cyfrowej są inwestycje w podnoszenie, aktualizowanie i nabywanie takich umiejętności. Dotyczy to szczególnie kobiet na rynku pracy, które wyjściowo dysponują niższymi kompetencjami cyfrowymi i technicznymi, również z powodu wieloaspektowych barier strukturalnych, społecznych i kulturowych. W tej wyjątkowej sytuacji to właśnie kobiety powinny zintensyfikować rozwój zawodowy, skupiony na kluczowych kompetencjach – wyjaśniają autorzy raportu.

Pełna treść raportu, który powstał w ramach kampanii #WomanUpdate znajduje się na stronie DeLab.

Autor wpisu / Partner wpisu:
Paulina Szkoła