30 września, 2021

Polska w czołówce płatności cyfrowych – wirtualny pieniądz naszym nowym sprzymierzeńcem [PODCAST TOKFM]

Choć obraz zielonej gotówki dalej funkcjonuje w naszych umysłach jako reprezentacja pieniędzy i budżetu, to stopniowo przestaje on oddawać rzeczywistość. Obecnie naszym sprzymierzeńcem jest pieniądz wirtualny, a transakcje bezgotówkowe, płatności zbliżeniowe na dobre przyjęły się w naszym społeczeństwie. Na czym polega ich fenomen? O wygodzie i prostocie cyfrowych płatności opowiada Adrian Kurowski, dyrektor Visa w Polsce w rozmowie z Jerzym Telesińskim. 

Jerzy Telesiński: Chcąc nie, chcąc wsiedliśmy już do pociągu, który pędzi szybciej lub wolniej, ale do pociągu z napisem cyfryzacja. Kto do niego nie wsiadł, ten zostaje w tyle. Jak nam idzie? Chyba dobrze nam idzie tutaj w Polsce ta podróż tym pociągiem.  

Adrian Kurowski, dyrektor Visa w Polsce: Idzie nam rewelacyjnie. Mam wrażenie, że akurat w zakresie cyfryzacji płatności, to wyprzedzamy Europę. Będę się posiłkował danymi, które widzimy w naszych systemach, więc mogę Panu powiedzieć, że o ile w zakresie transakcji zbliżeniowych Polska do niedawna była liderem Europy, teraz się plasujemy w czołówce, bo inne kraje dogoniły i często nas przegoniły. Zgodnie z danymi podawanymi przez chociażby Narodowy Bank Polski 95% wszystkich transakcji realizowanych kartami płatniczymi w Polsce – są transakcje zbliżeniowe. A średnio, czyli ograniczone do transakcji realizowanych kartami Visa, w Europie takich transakcji zbliżeniowych jest około 80%. To są dane na koniec czerwca 2021 roku, więc widać, że pandemia przyspieszyła nam transakcje internetowe.  

Teraz powstaje pytanie, dlaczego tak je polubiliśmy? Bo są wygodne.  

Bo są wygodne. Jeżeli chodzi o transakcje zbliżeniowe, to są wygodne, bezbolesne. Nie widzimy tutaj żadnych transakcji oszukańczych. Są wygodne, dlatego że nie trzeba wpisywać PIN-u, “machniemy” kartą, telefonem, smartwatchem – czymkolwiek, co ma wbudowaną usługę płatniczą w środek – i zapłacone, wychodzimy. Więc takie stają się, na to mówimy w branży żargonem seamless, czyli takie bezbolesne efektywne łatwe szybkie przyjemne, ale bezpieczne.  

Do zapoznania się z całą rozmową zapraszamy na TokFM.pl, kliknij tutaj by odsłuchać.

Rodzaj treści: Podcast,
Autor wpisu / Partner wpisu: Magdalena Burzyńska / Fundacja Digital Poland