16 listopada, 2022

Przygotuj się na więcej! Powstała karta na rzecz rozwoju kompetencji przyszłości

67 proc. Polaków uważa, że pracodawcy nie inwestują wystarczająco w rozwój i kwalifikacje swoich pracowników. Musimy to zmienić! Dlatego fundacja Digital Poland stworzyła „Kartę na rzecz rozwoju kompetencji przyszłości polskiego społeczeństwa oraz uczenia się przez całe życie”. To pierwsza w Polsce inicjatywa, która pozwoli na budowę innowacyjnego ekosystemu edukacji przyszłości. Jednym z założeń Fundacji jest rozwijanie Akademii SkillUp oraz Digital Fitness Test, które powstały w ramach Digital Festival. 

Czwarta edycja Digital Festival była szansą na odnalezienie własnej ścieżki do cyfrowej edukacji. Festival dobiegł końca natomiast my wciąż kontynuujemy naszą misję. Jak wynika z danych Światowego Forum Ekonomicznego dwóch na trzech studentów rozpoczynających obecnie naukę będzie w przyszłości pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Uczenie się przez całe życie i ciągła aktualizacja wiedzy – to właśnie one pozwolą przygotować się nam na rynek pracy przyszłości.  Natomiast jak wynika z badania przeprowadzonego przez fundację Digital Poland „Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0″ aż 59 proc. Polaków jest zdania, że zbyt mało uczymy się i nie jesteśmy gotowi do przekwalifikowania się. Dodatkowo 67 proc. uważa, że pracodawcy nie inwestują wystarczająco w rozwój i kwalifikacje swoich pracowników. 

Razem dla edukacji przyszłości   

Zmiana systemu edukacji zależy przede wszystkim od współpracy sektora publicznego, biznesu i trzeciego sektora. Dlatego fundacja Digital Poland stworzyła „Kartę na rzecz rozwoju kompetencji przyszłości polskiego społeczeństwa oraz uczenia się przez całe życie”. Do inicjatywy dołączyło osiemnaście organizacji. Poparcie karty oznacza zobowiązanie się do wspierania rozwoju ekosystemu edukacji cyfrowej i uczenia się przez całe życie, stworzenia ścieżek kariery z obowiązkowymi szkoleniami, wspierania instytucji edukacyjnych oraz raportowania efektów prowadzonych działań.   

– Dla nas podpisanie karty jest kluczowe z perspektywy budowania kultury innowacji i tworzenia przewagi konkurencyjnej opartej na wiedzy. Już dziś tworzymy spójny ekosystem zarządzania wiedzą, budujemy programy podnoszące kwalifikacje pracowników, organizujemy konferencje i eventy. A wszystko po to, aby nasi pracownicy mieli dostęp do najbardziej aktualnych trendów i zjawisk rynkowych i mogli od razu wdrożyć je w swoja codzienną pracę. Podpisanie karty idealnie pieczętuje ścieżkę, po której kroczymy – podkreśla Aleksandra Brzozowska, Head of Knowledge w firmie Ringier Axel Springer Polska oraz członek zarządu Fundacji Digital Poland.   

Platforma dla wszystkich   

Jednym z założeń Karty jest tworzenie kampanii wewnątrz organizacji, które zachęcą pracowników do robienia szkoleń i zdobywania nowych kompetencji. Dlatego podczas 4. edycji Digital Festival fundacja Digital Poland uruchomiła darmowy test sprawdzający poziom cyfrowych kompetencji – służy do tego Digital Fintess Test. Test, który powstał we współpracy z Komisją Europejską pomaga ocenić poziom wiedzy związanej z nowymi technologiami, a także obrać właściwy kierunek w jej rozwijaniu. Dodatkowo każdy może skorzystać ze starannie wyselekcjonowanych, darmowych szkoleń, które znajdują się na stronie Akademii SkillUp. Są tam szkolenia z zakresu projektowania, programowania, sztucznej inteligencji, phisingu, czy zarządzania projektami. Szkolenia dedykowane są zarówno do osób indywidualnych jak i całych zespołów.   

Na stronie digitalpoland.org znajduje się dokument z niezbędnymi działaniami, które pozwolą polskiemu społeczeństwu wejść na drogę edukacji przyszłości.