30 września, 2020

Streaming, czyli dopasowanie

4:1 wygrywa grę o czas oglądalności telewizja z anteny ze streamingiem w Polsce. Niemniej godzina dziennie, jaką widzowie dedykują streamingowi, czyni go godnym najwyższej uwagi. Zwłaszcza gdy spojrzeć na poszczególne roczniki widzów, wyraźnie widać, że streaming już zbliża się do remisu u młodszych z nich. Ale i wśród starszych z każdym półroczem zyskuje coraz większą widownię. To klarowna oznaka zmian w sposobie oglądania telewizji.

„Streaming” czyli co? W trzech słowach to: „telewizja bardziej dopasowana”. Techniczno-produktowy video streaming zapewnia dopasowanie telewizji poprzez większy wybór treści dla różnych gustów, rozpoczęcie programu na żądanie widza oraz możliwość zrobienia pauzy na załatwienie różnych spraw. Ten komfort oglądania telewizji wygrywa z tradycyjną telewizją antenową, czyli z: gonieniem na początek filmu, utraconymi scenami, programami oglądanymi na siłę z braku czegoś lepszego.

Lepsze dopasowanie dzięki HbbTV

W realiach telewizji naziemnej, z której w Polsce korzysta mniej więcej 40% gospodarstw domowych, lepsze dopasowanie do widza może zapewnić HbbTV – standard przemysłowy, łączący telewizję z anteny z możliwościami Internetu. Standard, czyli rozwiązanie ujednolicone pomiędzy różnymi telewizorami różnych producentów, a przy tym wymagane regulacją rynku. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Cyfryzacji, każdy telewizor podłączalny do Internetu będzie zgodny ze standardem HbbTV w wersji 2.0.1 począwszy od roku 2021. Taka standaryzacja ma zapewnić bezpieczeństwo inwestowania w produkty oparte na HbbTV, a przez to praktyczne dopasowanie telewizji do widzów platformy naziemnej.

A jakie dopasowanie telewizji może dać HbbTV ? Przede wszystkim pauzę w oglądanym programie, a także restart programu. Te dwie funkcje ściśle związane z telewizją na żywo znakomicie poprawiają komfort jej obsługi. Wzorcowe wdrożenie takiej usługi, obejmującej wiodących nadawców naziemnych, miało miejsce w Hiszpanii.

Bogactwo programów dla różnych gustów może dać portal video. Rzec, że portal VOD, to byłoby za mało. Oczywiście treści VOD zajmują znakomitą większość portalowych kafelków. Ale portal może dawać dostęp również do dodatkowych kanałów live TV, czy – szerzej ujmując – do dodatkowych obszarów tematycznych. Wzorcowym wdrożeniem takiej usługi w Polsce jest portal TVP, w Europie – portal kanału arte, a w Czechach – portal Prima.

Specyficznym portalem video może stać się portal EPG HbbTV. Tak się dzieje, gdy do wydarzeń przeszłych i bieżących podłączyć linki do materiałów video.

Co oprócz dopasowania treści?

Poza dopasowaniem treści video, HbbTV może bardziej wpasować odbiorcę w doświadczenie telewizyjne. Aplikacja interaktywna typu Participate TV angażuje widza w program i umożliwia poznanie jego opinii, a przez to lepsze dopasowanie do niego programów. Tu przykładem wdrożenia może być aplikacja ankietowo-quizowa TVN w Polsce.

HbbTV umożliwia również dopasowanie reklam do poszczególnych widzów. Zamiast jednakowych reklam z anteny naziemnej, każdy widz może widzieć reklamy personalizowane, dopasowane do jego sytuacji życiowej. Przez to efektywność reklamy rośnie i maleje tzw. waste reklamowy, co daje większe przychody nadawcom, przy mniejszych wydatkach poszczególnych reklamodawców. W telewizji naziemnej jest to możliwe dzięki aplikacji HbbTV DAI (Dynamic Ad Insertion), która w odpowiednim momencie zdejmuje z ekranu obraz antenowy i wkłada nań obraz reklam personalizowanych, przychodzący przez Internet. Przy czym aplikacja HbbTV DAI integruje się z typowym ekosystemem reklamowym, również zapewniając raporty odtworzeń niezbędne dla rozliczeń kampanii reklamowych. W polskich realiach platforma naziemna w połączeniu z HbbTV jest największą platformą dla usług DAI, zatem naturalnie sprawdzi się jako lokomotywa tego biznesu.

Do personalizowania reklam można wykorzystać dane behawioralne o widowni, otrzymane z kolejnej aplikacji: HbbTV RPD (Return Path Data). Danymi tymi można posługiwać się również przy podejmowaniu decyzji o zakupach programowych, dopasowując zawartość kanału live TV do swojej widowni, a także wydatki na program adekwatnie do jego wartości.

Autor wpisu / Partner wpisu:
Jan Frelek, Menedżer ds. Rozwoju Biznesu, Biuro Strategii i Rozwoju Biznesu, Emitel S.A.

Rodzaj treści: Artykuł
Autor wpisu / Partner wpisu: