Według najnowszego raportu “Subskrypcje PL” streaming oraz usługi subskrypcji na dobre zagościły w domach większości badanych i są formą urozmaicenia wolnych chwil, która dominuje na tle innych. To właśnie dostawcy usług streamingowych mogą cieszyć się największymi liczbami w zakresie subskrypcji, a sam model abonamentowy zdobywa coraz większą liczbę fanów. Pytanie, jakie się nasuwa, to czy można określić na czym polega ich fenomen i za co je lubimy?
Cyfrowość, mobilność i… abonament
Wraz z rozwojem technologii, przychodzi również nauka ich obsługi. Postępująca cyfryzacja społeczeństwa wymaga od nas nieustannej aktualizacji wiedzy oraz cyfrowych kompetencji, bez których często jest zwyczajnie ciężko w świecie digitalowym funkcjonować. Czy nabywanie tych cyfrowych kompetencji to przykry obowiązek? Oczywiście, że nie! Kiedy rozejrzymy się wokół nas możemy zobaczyć, jak płynny proces digitalizacji tak naprawdę jest i z jaką łatwością jego owoce przyjęły się w naszym codziennym funkcjonowaniu. Mobilność oraz cyfryzacja to filary obecnego społeczeństwa. Kolejnym takim fundamentem dopełniającym obraz cyfrowego świata jest model subskrypcji.
Model abonamentowy to swoista odpowiedź na potrzeby społeczeństwa. Kiedy znacząca część naszego życia zostaje przeniesiona do sfery wirtualnej, zewsząd postępuje automatyzacja, a idea posiadania usług “na już” staje się coraz bardziej zachęcająca, model subskrypcji wydaje się naturalną koleją rzeczy. Perspektywa posiadania czegoś na własność staje się coraz mniej znacząca, kiedy mamy do dyspozycji opcję wykupienia konkretnej usługi na korzystnych warunkach i na określony okres czasu, i to na wyciągnięcie ręki. Jest to szczególnie istotne w obliczu prowadzonego przez wielu z nas trybu życia – intensywnego i pełnego zobowiązań.
Dzisiaj możemy subskrybować usługi o różnym charakterze – mogą to być usługi telekomunikacyjne, programy biurowe, usługi bankowe, kanały telewizyjne czy prasa. Jednak na czele nich wszystkich, pod względem znajomości, recepcji oraz częstości i liczby dokonywanych subskrypcji, wybija się streaming.
Streaming na prowadzeniu
Streaming filmów, seriali oraz muzyki to najchętniej wykupywana przez badanych subskrypcja – 53 proc. z nich deklaruje korzystanie z usług tych pierwszych, zaś 26 proc. korzysta ze streamingu muzyki. Ponadto, streaming to najbardziej spontanicznie znana usługa (50 proc.), a dostawcą, z jakim badani są najbardziej zaznajomieni jest Netflix – niekwestionowany lider w tej kategorii, jak się okazuje, którego znajomość deklaruje aż 86 proc. ankietowanych. Na czym jednak polega czar streamingu w ramach subskrypcji?
1. Wygoda
Wygoda użytkowania jest aspektem, który niewątpliwie przemawia za streamingiem i modelem abonamentowym ogółem. Tak też uważają badani, którzy umieszczają wygodę i komfort korzystania z tego typu usług na pierwszym miejscu (76 proc.). W istocie, niewiarygodnym komfortem jest świadomość i możliwość obejrzenia swojego ulubionego serialu o dowolnej porze, dowolnym miejscu i dowolnym urządzeniu bez konieczności dostosowywania się do z góry narzuconego grafiku przez, na przykład, kanały telewizyjne. Jest to o tyle istotne, że nasz tryb pracy często nie pozwala na pogodzenie takich grafików z pracą czy innymi zajmującymi nas sprawami życia codziennego, co często stanowi problem – problem, który jednak model abonamentowy zdaje się rozwiązywać.
2. Bogactwo treści
Bogactwo treści w ramach jednej subskrypcji to kolejny plus tego modelu – aż 67 proc. badanych wymienia to jako jego cechę. Usługa o takim charakterze pozwala nam na szybki i łatwy dostęp do naszych ulubionych produkcji, często oferując nam bogate biblioteki i szeroki wybór ograniczony jedynie warunkami danej umowy. Posiadanie takiej oferty w jednym miejscu, do którego możemy zajrzeć za pomocą jednego kliknięcia to wielka zaleta abonamentu. Innym wartym wspomnienia czynnikiem jest też fakt, że platformy streamingowe – i te filmowe, i te muzyczne – posiadają często zaawansowany algorytm, który monitoruje nasze wybory, dzięki czemu możemy liczyć na spersonalizowane sugestie, a tym samym możemy zapoznać się z produkcjami, które wpisują się w nasze upodobania.
3. Koszty i prostota
Stosunkowo niskie koszty wiążące się z korzystaniem z usług subskrypcji oraz proste realizacje płatności to kolejne ważne punkty – aż 68 proc. badanych wskazuje niższe ceny jako najbardziej zachęcającą cechę usług. Nie można też zapomnieć o tym, że każdy lubi wiedzieć, ile i za co płaci oraz mieć możliwość anulowania usługi po jej wypróbowaniu. Tak też umowy w ramach abonamentu wiążą się z konkretnymi warunkami, z których użytkownik może najczęściej w sposób prosty i bezproblemowy zrezygnować. Jeśli więc nie spodoba nam się oferta dostawcy, a inna platforma streamingowa posiada bibliotekę, która bardziej trafia w nasz gust, to nic straconego – wystarczy anulować pierwszą subskrypcję.
Streaming i abonament w przyszłości
Jak będzie się prezentowała przyszłość usług subskrypcji i platform streamingowych? Można się pokusić o stwierdzenie, że będzie ona raczej pozytywna – szczególnie biorąc pod uwagę wyniki badania. Ankietowani, na pytanie o chęć subskrypcji w ciągu najbliższych 6 miesięcy, wskazywali najczęściej na streaming muzyki oraz filmów VOD (kolejno: 12 i 11 proc.). Nie da się też ukryć, że w związku z coraz bardziej intensywną cyfryzacją naszego środowiska, usługi abonamentowe ogółem wydają się rozwiązaniem bardzo wygodnym. Szczególnie obecna sytuacja pandemii uświadomiła nas, jak przyjęcie takiej formy usług potrafi znacznie ułatwić funkcjonowanie. Kiedy zamknięto kina i teatry, zostaliśmy odcięci od kultury i bardzo ważnego źródła rozrywki. Jednocześnie jednak mogliśmy polegać właśnie na platformach streamingowych, które tej rozrywki nam dostarczały, często oferując nam obejrzenie premierowych produkcji w komforcie własnego domu. Niezależnie co czeka świat rozrywki po pandemii, możemy być pewni jednego: platformy streamingowe na dobre zagościły w naszym życiu i nieprędko się nimi znudzimy.