23 listopada, 2022

Wielkie technologiczne święto dobiegło końca. Czas na podsumowanie 4. edycji Digital Festival

Ponad 150 wydarzeń, 4500 uczestników Nocy Innowacji, 23 miasta w całej Polsce i aż 93 kursy w ramach Akademii SkillUp – wszystko to w ciągu sześciu intensywnych tygodni Digital Festival. Czwarta edycja inicjatywy, która odbyła się pod hasłem “Przygotuj się na więcej” była okazją, aby przekonać się, że cyfrowe umiejętności, to więcej możliwości, bezpieczeństwa, awansów i ekologicznych rozwiązań.

Kompetencje przyszłości, zawodowy rozwój i nowe horyzonty – każdy niezależnie od poziomu doświadczenia przez 6 tygodni mógł je poszerzyć i zgodnie z hasłem Festivalu przygotować się na więcej. Informacje o wydarzeniu dotarły do ponad 13 milionów Polaków, którzy mieli okazję wziąć udział w Nocy Innowacji, poznać poziom swoich cyfrowych kompetencji dzięki Digital Fitness Test, skorzystać z darmowych szkoleń Akademii SkillUp oraz dołączyć do ponad 150 wydarzeń.
Od 2019 roku Festiwal jest największą edukacyjno – technologiczną inicjatywą w Polsce. Za tym cyfrowym wydarzeniem, które także datę ma digitalową, bo odbywa się w dniach 01.10–10.11, stoi Fundacja Digital Poland.
Podsumowanie 2022 PL (2).png
Mimo, że Digital Festival rozpoczął się pierwszego października jego oficjalne otwarcie nastąpiło podczas konferencji prasowej trzeciego października. W czasie wydarzenia zaprezentowany został również najnowszy raport fundacji „Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?”, którego wyniki stały się pretekstem do dyskusji ekspertów i partnerów Festivalu. Jak pokazują wyniki badania, poziom zaufania Polaków do nowych technologii jest najwyższy od 4 lat.
– Jedną z liczb, która szczególnie wybrzmiewa w naszym raporcie jest nastawienie Polaków do kompetencji cyfrowych. Aż 95 proc. z nich, prawie wszyscy, twierdzą, że umiejętności cyfrowe pomagają znaleźć lepszą, lepiej płatną pracę – wskazuje Piotr Mieczkowski, dyrektor zarządzający Fundacji Digital Poland.
Zainteresowanie cyfrowymi kompetencjami oraz Digital Festival pokazuje, jak ważne jest tworzenie takich inicjatyw.
– Digital Festival to jest przede wszystkim platforma spotkań, miejsce, w którym można rozmawiać z bardzo różnych perspektyw na tematy technologiczne, gdzie my jako społeczeństwo, ludzie zmierzamy. To również miejsce, w którym można się dużo nauczyć i rozwinąć – mówiła podczas konferencji Karolina Sznajder, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Ringier Axel Springer Polska.
Pierwszego dnia Festiwalu odbyła się również inauguracja 3. edycji Digital Ars. To pierwszy w Polsce konkurs na sztukę tworzoną z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. W tym roku, dzięki nowej kategorii No code, kreatywnej twórczości mogą spróbować wszyscy, nawet ci, którzy nie potrafią kodować, a swoje pierwsze kroki ze sztuką AI mają jeszcze przed sobą.

Technologie, które zmieniają świat

Jedną z największych atrakcji Festivalu od czterech lat jest Noc Innowacji. Ponad 100 wydarzeń, 20 miast w całej Polsce i najbardziej innowacyjne miejsca w kraju – tak w skrócie wyglądało tegoroczne wydarzenie. Podczas sobotniej nocy, 22 października ponad 4500 tysięcy uczestników w całej Polsce odwiedziło zaplecza uniwersytetów, firm, hubów technologicznych, kół naukowych oraz klastrów przedsiębiorczości.
Wśród organizatorów znalazła się m.in. Politechnika Wrocławska, Sieć Badawcza Łukasiewicz, Politechnika Białostocka, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Nokia, Player.pl oraz Akademia Leona Koźmińskiego. Młodzi studenci mogli również odwiedzić firmę EY GDS Poland we Wrocławiu, partnera głównego Nocy Innowacji. Podczas bezpłatnych warsztatów liderzy innowacji opowiedzieli o tym, jak wzmocnić swoją osobistą markę zawodową za pomocą cyfrowych narzędzi.
– Nasze doświadczenia pokazują, że koncepcja otwartej innowacji nie tylko przyspiesza procesy transformacyjne w firmie, ale przynosi również inne, wymierne efekty – tłumaczy Bartosz Niedźwiedzki, Chief Innovation Officer w firmie EY Polska, która podczas Nocy Innowacji otworzyła swoje drzwi dla zwiedzających.

Akcja Nowoczesny Senior

Podczas 4. edycji Digital Festival ruszyła kampania edukacyjna „Nowoczesny Senior”. Bezpłatna wersja książki „Nowoczesny Senior – przewodnik po cyfrowym świecie”, która wprowadza seniorów w świat nowych technologii trafiła do ponad tysiąca Uniwersytetów Trzeciego Wieku oraz Kół Gospodyń Wiejskich i bibliotek. To pierwsza w Polsce tego typu inicjatywa skierowana do osób starszych, które chcą nauczyć się korzystać z internetu.
– Dzięki tej książce osoby starsze mogą liczyć na merytoryczne wsparcie w stawianiu pierwszych kroków w wirtualnej społeczności, poszerzać swoje technologiczne horyzonty i doskonalić umiejętności związane z obsługą komputera – podkreśla Zarząd Uniwersytetu Trzeciego Wieku przy SGH w Warszawie, który dołączył do grona partnerów akcji.

Akcja Nowoczesny Senior

Akcja Nowoczesny Senior

Dodatkowo partnerskie Uniwersytety Trzeciego Wieku w trakcie Festivalu przeprowadziły wśród swoich studentów bezpłatne szkolenie, przygotowane na bazie książki.

Inspirujące historie

Za każdą technologią stoi człowiek, a jego rozwój sprzyja podnoszeniu jakości życia. Dlatego w czasie 4. edycji Digital Festival pokazywaliśmy historie ludzi, którzy w cyfrowym świecie są od niedawna i udowadniają, że wystarczy mały krok w stronę digitalu, żeby odnieść sukces. W tym roku do naszego cyklu “Cyfrowe Historie” zaprosiliśmy m.in. dziennikarkę Magdę Mołek, podcasterkę Justynę Mazur oraz kierownika zespołu testów R&D w Nokia Wrocław Valentynę Mykhaylets. Przed nami jeszcze publikacja rozmowy z psychoterapeutką Katarzyną Miller oraz TikTokerką Marią Jeleniewską.
– Internet mnie zachwycił – bo nie zaskoczył – otwartością i wielością możliwości. Jeśli odważysz się postawić jeden krok, to od razu pojawiają się przed Tobą kolejne ścieżki wyboru, takie rozwidlenie, które prowadzi w różne miejsca. I to jest dla mnie najbardziej w tej sieci zachwycające, że ona się nigdy nie kończy – mówiła w rozmowie z Nell Przybylską na łamach Business Insider Polska Magda Mołek.

Magda Mołek – Cyfrowe Historie

Magda Mołek – Cyfrowe Historie

Platforma zdobywania kompetencji

Jednym z głównych celów Digital Festival jest umożliwienie Polakom zdobywania umiejętności potrzebnych na rynku pracy przyszłości. Dlatego w ramach 4. edycji inicjatywy, fundacja Digital Poland stworzyła darmowy test sprawdzający poziom cyfrowych kompetencji – Digital Fintess Test. Test powstał we współpracy z Komisją Europejską i pomaga ocenić poziom wiedzy związanej z nowymi technologiami, a także obrać właściwy kierunek w jej rozwijaniu. Dodatkowo każdy mógł skorzystać z ponad 93 starannie wyselekcjonowanych, darmowych kursów na stronie Akademii SkillUp. Zawiera ona szkolenia z zakresu projektowania, programowania, sztucznej inteligencji, phisingu, czy zarządzania projektami.
– Przewidywania dotyczące kompetencji przyszłości pozwalają młodym ludziom podejmować decyzje co do kierunków kształcenia, a tym, którzy już na rynku pracy są, wybrać dodatkowy zestaw umiejętności i drogę przekwalifikowania – podkreśla Aleksandra Berg-Koza, zastępca dyr. Departamentu Rozwoju Kadr w Przedsiębiorstwach, PARP, partnera głównego Akademii SkillUp.
Festival dobiegł końca natomiast na stronie digitalfestival.pl wciąż można zrobić test i zapisać się na wybrane kursy.

Eksperci cyfrowego świata

Misja Digital Festival nie ma granic, również tych czasowych. Dlatego wciąż można korzystać nie tylko z testu i szkoleń, ale z treści stworzonych wspólnie z ekspertami podczas Festivalu. Na Strefie Wiedzy znajdują się podcasty i wideopodcasty ‘’Digital Festival. Przygotuj się na więcej!’’, a także artykuły edukacyjne poświęcone m.in. kompetencjom przyszłości, uczeniu się przez całe życie, zrównoważonemu rozwojowi oraz cyfrowym płatnościom.

Wideopodcast ‘’Digital Festival. Przygotuj się na więcej!’’

Wideopodcast ‘’Digital Festival. Przygotuj się na więcej!’’

Finał Digital Festival to również początek inicjatywy fundacji Digital Poland, która pozwoli na budowę innowacyjnego ekosystemu edukacji przyszłości. ‘’Kartę na rzecz rozwoju kompetencji przyszłości polskiego społeczeństwa oraz uczenia się przez całe życie’’ poparło blisko 20 organizacji, a w ramach jej założeń rozwijane będą festiwalowe inicjatywy, takie jak Digital Fitness Test. Przez kolejne miesiące każdy może sprawdzić poziom swoich cyfrowych umiejętności, a wyniki ogólnopolskiego testu zostaną opublikowane w marcu 2023 roku.

Partnerzy 4. edycji Digital Festival

Partnerzy Strategiczni: Visa, TVN Warner Bros. Discovery, Ringier Axel Springer Polska
Partnerzy Festivalu i Partnerzy Inicjatyw: Nokia, POLSKA PRESS GRUPA, Santander Bank Polska, Ströer Polska, Symfonia, T-Mobile Polska, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), EY, EY Global Delivery Services (GDS) Poland
Patronat honorowy: Instytut Badań Edukacyjnych, Ministerstwo Edukacji i Nauki, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Urząd Komunikacji Elektronicznej

O fundacji Digital Poland

Fundacja Digital Poland została powołana w celu integracji firm i społeczeństwa. Zajmuje się propagowaniem wiedzy dotyczącej roli innowacji i cyfryzacji w rozwoju gospodarczym kraju. Skupia firmy i organizacje z różnych branż, zachęcając je do współpracy nad konkretnymi projektami. Misją Fundacji jest pozycjonowanie Polski jako wiodącego ośrodka innowacji cyfrowych na świecie. Promując międzynarodową i międzybranżową inicjatywę, łącząc siły, tematy i tworząc sieć kontaktów i relacji mobilizuje firmy do przechodzenia transformacji z offline do online. Więcej na stronie: digitalpoland.org