Jarosław Kuźniar, Voice House: Jak patrzymy dziś na Visa, to jest ona bardziej firmą technologiczną czy finansową?
Adrian Kurowski, dyrektor Visa w Polsce: Zdecydowanie technologiczną, ale tylko dlatego, że dzisiaj bez technologii nie moglibyśmy nic więcej zrobić. Jesteśmy więc typowo technologiczną firmą i będziemy się nią stawać coraz bardziej. Wszystko co robimy, jest oparte o technologię, która stoi lokalnie i globalnie.
Nastawienie klientów do marek takich jak Visa mocno się zmienia. Dziś przychodzą do Was młodzi i nowi klienci, a ich zaufanie inaczej się rozkłada. Kiedyś większość korzystała z tradycyjnych rozwiązań – banku i kraty. Dziś poczucie ryzyka jest inne, a próba eksperymentowania klientów końcowych z finansowymi narzędziami większa.
Dostrzegliśmy to. Jesteśmy w fasie transformacji naszej marki, który zapoczątkowaliśmy w tym roku, a Polska była jednym z pierwszych rynków w Europie, która do niej dołączyła. Tak naprawdę u podstaw zmiany było to, o co zapytałeś. Visa jest na rynku 60 lat, ale żeby adresować potrzeby nowych klientów i graczy, musimy pokazać, że jesteśmy czymś więcej niż tradycyjna karta. Nie używam karty od ponad trzech lat, bo wszystko mam w telefonie lub zegarku. Jak korzystam z platform e-commerce, to wybieram cyfrowy portfel oraz nasze nowe rozwiązanie Visa Mobile. Pokazuje to, jak bardzo zmienia się świat płatności. Visa chce pomagać klientom i partnerom biznesowym tak, aby mogli odnaleźć się w coraz szybciej pędzącym cyfrowym świecie. Odrobiliśmy pracę domową i mamy wszystkie kompetencje, które są do tego potrzebne.
Czy to oznacza, że macie wiedzę i kompetencję, które pozwolą zasypać ograniczenia w dostępie do tych cyfrowych narzędzi? Technologia teoretycznie demokratyzuje rzeczywistość i znosi bariery, ale nie tak szybko jakbyśmy chcieli…
Są dwa wymiary – pierwszy lokalny, dlatego że obserwujemy różną dynamikę na rynkach. Jeśli mówimy o deficytach, to łatwo dostrzec, że osoby starszą mogą być niewystarczająco wyedukowane, aby korzystać z technologii, którą my się fascynujemy. Dlatego w wymiarze lokalnym mamy Studio Innowacji Visa, w którym dwa miesiące temu powstał Position Paper. Opisaliśmy w nim trend, który mówi o tym, że mamy starzejące się społeczeństwo. Zauważyliśmy też, że instytucje, które z nami współpracują, adresują potrzeby tych osób, ale ciągle w niewystarczający sposób. Przykładowo wypuszczenie aplikacji mobilnej może spowodować, że ta osoba nigdy z niej nie skorzysta. Jeżeli nie będzie mogła jej mieć, trzeba się zastanowić, dlaczego. Może uda się ją skonstruować w inny sposób – z ograniczoną ilością funkcjonalności, tak aby osoba z małą wiedzą technologiczną mogła z niej korzystać.
Podcast Digital Festival na Voice House
- Jak zadbać o to, by korzystanie z cyfrowych narzędzi było nie tylko łatwe, ale i bezpieczne?
- Czym są kryptowaluty oraz tokeny NFT?
- Jak walczyć z wykluczeniem wśród seniorów i dostosować mobilne aplikacje do ich potrzeb?
- Jak łatwo wejść do świata mobilnych płatności?
Zapraszamy do wysłuchania i obejrzenia podcastu Digital Festival na platformie Voice House. Gościem kolejnego odcinka jest Adrian Kurowski, dyrektor Visa w Polsce. Firma Visa należy do grona strategicznych partnerów Digital Festival i aktywnie wspiera finansową edukację oraz rozwój cyfrowych kompetencji Polaków.
Podcast dostępny jest również na platformach:
Apple Podcast – https://apple.co/3x05JLx
Google Podcast – https://bit.ly/321zobx
Spotify – https://spoti.fi/3wWDcq9
Voice House – https://bit.ly/2YX8Irh