Transformacja cyfrowa to kompleksowy proces przechodzenia organizacji na nowe sposoby pracy przy wykorzystaniu technologii cyfrowych. Proces ten może zachodzić na każdym szczeblu organizacji, m.in. w sprzedaży, obsłudze klienta, finansach czy produkcji. Głównym celem transformacji jest poprawa działania organizacji w różnych aspektach: elastyczności, efektywności kosztowej, szybkości realizacji zamówień itd.
Jednak wprowadzenie cyfryzacji zmienia środowisko pracy i dość często wymaga korekty nawyków i procedur tak pracowników, jak i menadżerów. Według respondentów ogólnoświatowego sondażu przeprowadzonego wśród 4300 menadżerów, prezesów, dyrektorów wykonawczych i analityków w 2018 roku przez firmę doradczą Deloitte, cyfrowe środowisko biznesowe różni się znacznie od tradycyjnego. Transformacja nie jest tylko zmianą technologiczną, ale również społeczną i organizacyjną. I krótko mówiąc – dlatego jest trudna. Nie ma przypadku w tym, że mimo ogromnych postępów technologicznych w poprzednich latach transformacja cyfrowa zachodziła relatywnie wolno. Widoczny wzrost liczby firm, które osiągnęły postępy w dążeniu do cyfrowej dojrzałości nastąpił dopiero po 2014 roku, a realnie rzecz biorąc, wyraźne przyspieszenie tego procesu nastąpiło dopiero w 2018.
Platforma Przemysłu Przyszłości przygotowała szereg rad dla managerów, jakie zmiany wprowadzić, aby dostosować się do standardów przemysłu 4.0:
1. Zmień sposób zarządzania
2. Dostosuj tryb komunikacji i podejmowania decyzji
3. Zaakceptuj pracę zdalną
4. Zmień kryteria oceny pracy swoich ludzi
5. Uwzględnij sieciową strukturę relacji i zaangażuj pracowników w zmiany
6. Rozwijaj menadżerskie kompetencje pod kątem cyfrowych wyzwań
7. Nie steruj ręcznie – wywieraj wpływ
Szczegóły na:https://przemyslprzyszlosci.gov.pl/przeczytaj-co-powinien-robic-menadzer-odpowiedzialny-za-cyfrowa-zmiane/