15 października, 2021

Zakończył się Digital Festival – czas cyfrowej edukacji Polaków

Dziesiątki szkoleń z cyfrowych kompetencji w Akademii SkillUp, sto pięćdziesiąt wydarzeń oraz dwadzieścia miast organizujących Noc Innowacji – wszystko to w trakcie Digital Festival, który zamienił Polskę w technologiczną stolicę Europy.  

Zakończyła się trzecia edycja Digital Festival, organizowana przez Fundację Digital Poland oraz jej partnerów. Od 2019 roku Festiwal jest największą edukacyjno – technologiczną inicjatywą w Polsce. W tym roku zgodnie z hasłem ‘’Digital to nie rewolucja, to ewolucja! Nie daj się wykluczyć’’, organizatorzy przez 10 dni pokazywali, dlaczego warto zdobywać cyfrowe umiejętności oraz przełamać strach przed nowymi technologiami. Poprzez inicjatywy takie jak Akademia SkillUp, Noc Innowacji, a także dzięki wsparciu partnerów i największych mediów, Festiwal dotarł do 13 milionów osób w Polsce.  

Digital Festival 2021– podsumowanie w liczbach 

Święto nowych technologii rozpoczęło się 1 października od premiery raportu ‘’Technologie w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0”. Podczas wydarzenia online poznaliśmy wyniki badania, a także mogliśmy wysłuchać debaty ekspertów, którzy rozmawiali o tym, jak odnaleźć się w cyfrowej rzeczywistości.  

Wyniki raportu pokazują, że trendy takie jak ‘future of work’ oraz konieczność uczenia się przez całe życie, pojawiły się przed pandemią. Natomiast jej wybuch dokonał akceleracji tych procesów i uświadomił nam to, o czym już wcześniej mówiliśmy w wąskiej bance technologicznej. Trendy te rozumiemy nie tylko my, ale wszyscy, którzy dotykają ich swoją codziennością – mówiła podczas debaty otwarcia Weronika Kuna, dyrektor ds. relacji z sektorem administracji publicznej i rządem w Microsoft Polska oraz ambasador Digital Festival.  

Pierwszego dnia Festiwalu odbyła się również inauguracja 2. edycji Digital Ars. To pierwszy w Polsce konkurs na sztukę tworzoną z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Podczas wydarzenia wystąpił m.in. David Hanson, prezes zarządu Hanson Robotics Limited i twórca humanoidalnego robota Sophia. Natomiast Agnieszka Piłat, polska malarka młodego pokolenia, opowiedziała o tym, jak uczy robotów malowania w firmie Boston Dynamics.  

Konkurs Digital Arts jest dobrą drogą do edukacji Polaków. W Dolinie Krzemowej nauczyłam się odwagi, eksperymentowania i ciekawości świata. Konkurs Digital Arts ma właśnie taki charakter – używasz technologii nie tylko do rozwiązywanie konkretnych problemów konsumentów, ale także do tworzenia eksperymentalnej kultury i zabawy z technologią – podkreśliła artystka w trakcie wydarzenia.  

W trakcie cyfrowego maratonu miała miejsce premiera pięciu raportów oraz przewodników. Jednym z nich był „Nowoczesny senior – przewodnik po cyfrowym świecie”, który powstał w celu zaprezentowania seniorom cyfrowych możliwości, jakie przed nimi stoją – ale przede wszystkim po to, żeby pokazać, że wiek nie stanowi przeszkody. Kolejna z publikacji ,‘’Paperless 2021’’ odpowiada na pytanie, dlaczego Polacy nie wykorzystują w pełni możliwości, jakie dają im cyfrowe technologie. To najbardziej kompleksowy raport o nastawieniu aktywnych zawodowo Polaków do rozwiązań z segmentu bezpapierowej gospodarki. Wszystkie publikacje dostępne są na stronie fundacji Digital Poland.  

Zobacz relację z Digital Festival 2021 

Digital Festival to miejsce spotkań z nowymi technologiami, dlatego w trakcie 10 dni odbyło się szereg rozmaitych inicjatyw i atrakcji, m.in.: 

Akademia SkillUp 

Jedną z najważniejszych inicjatyw podczas tegorocznej edycji Festiwalu była Akademia SkillUp – wyjątkowa platforma z darmowymi szkoleniami. Na stronie digitalfestival.pl znalazło się ponad 85 filmów, poradników i warsztatów, które pokazują jak skutecznie poruszać się w cyfrowym świecie. Wśród nich jest kurs ‘’Nowoczesny Senior’’ dla osób 55+, ‘’E-commerce i marketing internetowy w biznesie – poziom zaawansowany’’ dla firm, czy ‘’O aplikacjach bankowych’’ dla użytkowników mobilnej bankowości. W ramach Akademii powstały również zajęcia masterclass, prowadzone przez uznanych ekspertów w dziedzinie sztucznej inteligencji, edukacji oraz nowych technologii. 

Technologie rewolucjonizują rzeczywistość, a cyfrowe umiejętności są i będą kluczowymi w pracy, edukacji czy zakupach, zatem społeczeństwo musi się przygotować na te zmiany – podkreśla Maja Skwarzec, management Consulting Manager w firmie Accenture, która obok Nexery była głównym partnerem Akademii SkillUp. Dlatego inicjatywa będzie kontynuowana przez cały rok, a z bezpłatnych szkoleń można skorzystać w dowolnym czasie i miejscu.  

Noc Innowacji  

Wydarzenie od trzech lat jest magnesem dla najlepszych polskich innowatorów, przedsiębiorców, a także dla każdego dziecka, jak i dorosłego człowieka zainteresowanego nowinkami technologicznymi. Podczas sobotniej nocy, 9 października, 80 miejsc w całym kraju otworzyło swoje drzwi dla zwiedzających. – Technologii trzeba realnie dotknąć, a Noc Innowacji jest do tego idealną okazją – mówi Bartosz Niedźwiedzki, Partner firmy EY, która była partnerem głównym inicjatywy razem z firmą Capgemini . Ponad 2000 osób skorzystało z tej okazji i wzięło udział w wydarzeniach online oraz offline. Wśród organizatorów znalazła się Politechnika Wrocławska, Sieć Badawcza Łukasiewicz, Microsoft oraz MediHUB w Łodzi. W trakcie Nocy Innowacji odbyła się również Światowa premiera ukończonej przez sztuczną inteligencję „X Symfonii” Beethovena.  

Cyfrowe Zniżki 

Digital Festival był prawdziwym świętem cyfrowych zakupów, podczas którego każdy mógł upolować okazje i rabaty sięgające nawet 50 proc. Do inicjatywy dołączyło 180 partnerów, m.in. Carrefour, Wyborcza.pl, Lidl oraz player.pl. Razem przygotowali ponad 200 specjalnych ofert na bezgotówkowe zakupy online. Cyfrowe Zniżki były okazją, aby przekonać się, jak szybkie i proste są mobilne płatności, których popularność urosła w trakcie pandemii. – Ci, którzy do tej pory nie korzystali ze sklepów internetowych, zaczęli śmielej robić zakupy online – mówi Adrian Kurowski, dyrektor firmy Visa, która objęła inicjatywę patronatem wspólnie z PayU oraz Skąpiec.pl.  

Studio Digital Festival, czyli rozmowy z ekspertami 

W ramach tegorocznego festiwalu fundacja Digital Poland zorganizowała serię wywiadów prowadzonych przez dziennikarza Pawła Oksanowicza z wybitnymi ekspertami od cyfrowej transformacji. W studiu Digital Festival zaproszeni goście rozmawiali m.in. o tym, dlaczego warto uczyć się przez całe życie, jak będzie wyglądała przyszłość pracy oraz w jaki sposób dbać o bezpieczeństwo w sieci. Wszystkie odcinki wciąż dostępne są na stronie Digital Festival. 

 

Cyfrowe Historie  

W ramach kampanii #NieDajSięWykluczyć promującej Digital Festival, organizatorzy zaprezentowali historie ludzi, którzy w cyfrowym świecie są od niedawna i udowadniają, że wystarczy mały rok w stronę digitalu, żeby przetrwać pandemię, zdobyć nowe kompetencje, pokonać swoje ograniczenia i cieszyć się życiem. Doświadczenia krytyka filmowego Tomasz Raczka, influencera Wojciecha Sawickiego oraz kobiet z koła Gospodyń Wiejskich pokazują, że internet jest źródłem nieustającego rozwoju oraz inspiracji. – Internet można potraktować jako swego rodzaju kompendium wiedzy i przewodnik – podkreślał Robert Makłowicz, najbardziej znany krytyk kulinarny w Polsce oraz ambasador kampanii.  

Patronat honorowy wydarzeniu udzieliły: Centrum GovTech, Ministerstwo Rozwoju Pracy i Technologii oraz Narodowe Centrum Badan i Rozwoju (NCBiR). 

Partnerami Strategicznymi Digital Festival są: Discovery, Huawei, Ringier Axel Springer Polska, Visa. 

Partnerami są: Allegro, Nokia, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Platforma Przemysłu Przyszłości, Polpharma, Polska Press Group, Santander Bank Polska, Stroer, Symfonia, T-Mobile, UPC Polska. 

Patronat honorowy Nocy Innowacji udzieliły: Stowarzyszenie Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości, Sieć Otwartych Innowacji, Sieć Badawcza Łukasiewicz, Porozumienie Spółek Celowych, Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich.