Już po raz trzeci wyłoniliśmy zwycięzców konkursu Digital Ars. Pierwsze miejsce w kategorii OPEN otrzymał Arkadiusz Rataj za pracę Chmury. Główna nagroda w kategorii NO CODE za projekt Łap kalendarz trafiła do zespołu kierowanego przez Tomasza Graszewicza. Zwycięzcą w kategorii METAMORPHOSES został również Arkadiusz Rataj za pracę Anonim tak zwany Gall – Kronika Polska. Digital Ars organizowany przez Fundację Digital Poland to jedyny w Polsce konkurs sztuk wizualnych tworzonych przez artystów wykorzystujących w swych pracach sztuczną inteligencję, dane i algorytmy.
Do udziału w tegorocznym konkursie Digital Ars, Fundacja Digital Poland zaprosiła zespoły oraz indywidualnych artystów, którzy tworzą media artystyczne w postaci obrazu, video, dźwięku, bądź tekstu napisanego w języku polskim lub angielskim z pomocą sztucznej inteligencji (AI). Zgłoszone prace musiały być w całości stworzone przez oprogramowanie uruchomione na komputerze i być obrazem cyfrowym, plikiem wideo, plikiem dźwiękowym lub plikiem tekstowym. Co istotne, generowanie prac konkursowych musiało być powtarzalne poprzez uruchomienie oprogramowania, które umożliwiło stworzenie zgłoszonej sztuki wizualnej. Spośród nadesłanych z całej Polski 44 prac, Jury Konkursu, w skład którego wchodzą autorytety życia kulturalnego, naukowego, gospodarczego, a także członkowie Fundacji Digital Poland, wyłoniło dziesięć najlepszych prac w trzech kategoriach:
-
OPEN – brak ograniczeń odnośnie rodzaju sztuki, metody pracy czy stylu. Dozwolona pełna kreatywność;
-
NO CODE – nowa kategoria dla artystów rozpoczynających przygodę z AI, wykorzystujących do stworzenia działa sztuki dostępne programy, również te online;
-
METAMORPHOSES – artystyczna interpretacja znanych utworów i obrazów.
Zwycięzcami trzeciej edycji konkursu Digital Ars zostali:
Kategoria OPEN:
II miejsce – Marek Skupiński Ostatni dzień na Ziemi
III miejsce – Edyta Seremak Robo Bou
I miejsce – Arkadiusz Rataj – Chmury
Kategoria NO CODE:
II miejsce – Robert Zglenicki Małpa cyberpunk
III miejsce – Joanna Mazur Kubizm oraz Kamila Gonigroszek Salvador dali
I miejsce – Tomasz Graszewicz z zespołem – Łap kalendarz
Kategoria METAMORPHOSES:
II miejsce – Alicja Seweryn Rozumienie wiersza
III miejsce – Zespół z Koła Naukowego Politechniki Krakowskiej Sztuka-myślenie wizualne – Figury
I miejsce – Arkadiusz Rataj – Anonim tak zwany Gall – Kronika Polska
Nagroda PUBLICZNOŚCI
Kategoria OPEN: Noviki Nowicki Rajskie Ptaki
Kategoria NO CODE: Tomasz Graszewicz z zespołem Łap kalendarz
Kategoria METAMORPHOSES: Arkadiusz Rataj Anonim tak zwany Gall. Kronika Polska
– Dzięki konkursowi artyści mają szansę na zapoznawanie się z nowym narzędziem jakim jest sztuczna inteligencja. Nowe technologie to zawsze ambitne wyzwanie dla twórców, natomiast udział w Digital Ars jest wspaniałą platformą do zweryfikowania swoich umiejętności i kreatywności na tle innych uczestników. Z roku na rok obserwuję wzrastający poziom zarówno umiejętności, jak i kreatywności artystów nadsyłających prace. Podczas ich oceniania zwracam uwagę na poziom artystyczny jak również ideę, którą twórca zdecydował się zaprezentować w projekcie. W tak młodym konkursie jakim jest Digital Ars zawsze jestem pozytywnie zaskoczona kreatywnością uczestników i galopującym rozwojem narzędzi AI po które sięgają uczestnicy konkursu – przyznaje dr Katarzyna Stanny, Prodziekan Wydziału Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Prace zwycięzców przełamują schematy i klasyczne podejście do sztuki. Tomasz Graszewicz, zdobywca pierwszego miejsca w kategorii NO CODE, razem ze swoim zespołem wykorzystując prompt, czyli zbiór słów, zdań lub pytań, które są używane do wytrenowania modeli uczenia maszynowego, stworzył pracę Łap kalendarz. Grafiki przedstawiające 12 kotów zostały stworzone w całości przy użyciu AI. To pierwszy w Polsce i jeden z pierwszych na świecie produktów stworzonych przy użyciu sztucznej inteligencji, który jest fizyczny, seryjnie drukowany i dostępny w sprzedaży dla każdego. Dochód ze sprzedaży Łap kalendarz pomoże kotom z warszawskiego Schroniska Na Paluchu im. Jana Lityńskiego.
– Aby generować grafiki, które ostatecznie umieściliśmy w kalendarzu, korzystałem z trzech różnych programów opartych na sztucznej inteligencji. Do tworzenia koncepcji używałem Midjourney, do poprawy błędów i outpaintingu korzystałem z Dall-E 2, a do ulepszania grafik i skalowania używałem Topaz Labs. Był to żmudny i czasochłonny proces. Przeciętnie tworzenie jednego obrazu zajmowało około 4-5 godzin – wylicza Tomasz Graszewicz zdobywca pierwszego miejsca w kategorii NO CODE.
Sztuczna inteligencja w ostatnich miesiącach bije rekordy popularności. ChatGPT, który zadebiutował w 2022 roku, w zaledwie dwa miesiące zyskał 100 milionów aktywnych użytkowników. Nic dziwnego, że po nowe modele sztucznej inteligencji sięgają również artyści. AI wytrenowana na dziełach wielkich artystów oraz materiałach dostępnych w internecie jest w stanie stworzyć zupełnie nową interpretację znanych nam treści i w nowy sposób spojrzeć na prace znanych nam artystów. Arkadiusz Rataj, tegoroczny podwójny zdobywca pierwszego miejsca w kategorii OPEN oraz w kategorii METAMORPHOSES, użył sztucznej inteligencji do wygenerowania obrazu Polski za panowania króla Bolesława Chrobrego.
– Wykorzystałem model zmiany tekstu na obraz. Pomysł polegał na wprowadzeniu opisów wybranych fragmentów „Kroniki polskiej” Anonima tak zwanego Galla, w celu odtworzenia wyglądu XI-wiecznej Polski. Wynik jest moim zdaniem dość zabawny, lecz jednocześnie odsłania jedną z cech współczesnych algorytmów sztucznej inteligencji: brak możliwości wygenerowania czegoś, co wykracza poza zbiór danych użytych do zbudowania modelu. I tak, na obrazie średniowiecznej Polski, można dostrzec zarówno kowboi jak i samurajów, walczących u boku Bolesława Chrobrego. Model, podobnie jak wszystkie przeze mnie wykorzystywane, jest darmowy z otwartym dostępem do kodu źródłowego – wyjaśnia Arkadiusz Rataj.
– Zwycięzcy każdej kategorii otrzymają nagrodę pieniężną w wysokości tysiąca złotych ufundowaną przez Digital Poland. To symboliczne wsparcie finansowe artystów, bowiem ideą Konkursu Digital Ars jest pokazanie odważnych polskich twórców, którzy nie boją się artystycznych eksperymentów ze sztuczną inteligencją i mądrze wykorzystują nowe technologie uwalniając swój artystyczny potencjał. To też wspaniała okazja do poznania nowoczesnych technologii, które w coraz większym stopniu obecne są w naszym życiu – dodaje Paulina Szkoła, Project Manager w Fundacji Digital Poland.
Informacje na temat wszystkich trzech edycji Digital Ars oraz prace tegorocznych zwycięzców Konkursu dostępne są na specjalnej wirtualnej wystawie na stronach internetowych www.digitalars.pl.
Partnerami Digital Ars są Ringier Axel Springer, Visa, TVN Grupa Discovery. Honorowy patronat nad Konkursem objęła Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Politechnika Łódzka oraz Szkoła Filmowa w Łodzi.
O fundacji Digital Poland
Fundacja została powołana w celu zwiększenia konkurencyjności polskiej gospodarki, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru wysokich technologii i szerzenia w społeczeństwie świadomości gospodarczej, jak również propagowania idei innowacyjności, przedsiębiorczości oraz odpowiedzialnego rozwoju. Zajmuje się propagowaniem wiedzy dotyczącej roli innowacji i cyfryzacji w rozwoju gospodarczym kraju. Skupia firmy i organizacje z różnych branż, zachęcając je do współpracy nad konkretnymi projektami. Misją Fundacji jest pozycjonowanie Polski jako wiodącego ośrodka innowacji cyfrowych na świecie. Promując międzynarodową i międzybranżową inicjatywę, łącząc siły, tematy i tworząc sieć kontaktów i relacji mobilizuje firmy do przechodzenia transformacji z offline do online. Fundacja zaprasza do współpracy wszystkich, którzy są zainteresowani realizowaniem innowacyjnych projektów, które unowocześnią polską gospodarkę.