Choć prowadzone przez kobiety badania naukowe i wynalazki podbijają świat, ich sukcesy często pozostają niewidoczne. Dlatego Digital Festival dołączył do akcji ‘Baza Ekspertek’, której celem jest wyrównanie głosu kobiet i mężczyzn w mediach. Przez sześć tygodni zachęcaliśmy partnerów do angażowania naukowczyń, badaczek i specjalistek w nasze wydarzenia, a liczba ekspertek promujących innowacje podczas Festiwalu wyniosła 35 procent. Wciąż jednak mamy wiele do zrobienia…
Według danych GUS w roku akademickim 2020/21 kobiety stanowiły 58 proc. osób studiujących i 63,2 proc. absolwentów uczelni wyższych. Ich pierwszym wyborem są najczęściej uczelnie pedagogiczne lub medyczne. Niestety liczba kobiet, które decydują się na studia techniczne wciąż jest zbyt mała. Winne są głównie stereotypy związane z postrzeganiem naukowych predyspozycji kobiet.
– Powodów, dla których wciąż tak niewiele kobiet łączy swoją karierę naukową z naukami ścisłymi czy inżynieryjnymi jest wiele. Jedną z kluczowych barier, jest wciąż pokutujące w nas przekonanie o podziale na zawody czy, szerzej, sfery zawodowe, które są „typowo męskie” lub „dedykowane tradycyjnie dla kobiet”. To oczywiście stereotyp, z którego istnienia zdajemy sobie sprawę, ale wciąż bardzo mocno jest on osadzony w naszej świadomości. W mojej opinii „only sky is the limit” i dlatego zajmuję się technologiami, których znaczenie rozpala moją wyobraźnię. Przełamywanie stereotypów wymaga jednak czasu i konsekwencji. Mogą w tym pomóc i już pomagają, realizowane społeczne kampanie, konferencje czy wreszcie pokazywanie kobiet i ich osiągnięć w tej sferze zawodowej. Technologia powinna bowiem łączyć, a nie dzielić – podkreśla dr Dominika Kaczorowska-Spychalska, dyrektor Centrum Inteligentnych Technologii na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, który w tym roku po raz kolejny dołączył do grona partnerów Nocy Innowacji.
Problemem jest nie tylko schematyczne postrzeganie kobiet, ale także niewystarczające promowanie ich sukcesów oraz brak wykorzystania eksperckiej wiedzy w mediach. Dziś na ekranach telewizorów, łamach gazet czy w radiu zdecydowanie częściej wypowiadają się mężczyźni. Według badania przeprowadzonego w 2021 r. przez Forbes Women oraz Instytut Monitorowania Mediów, liczba komentatorek występujących w głównych wydaniach telewizyjnych serwisów informacyjnych, to średnio 24 proc. A przecież kobiet uczących się i pracujących w sektorze nowych technologii nie brakuje.
– Powinniśmy zdecydowanie mocniej eksponować w procesie edukacji przykład naukowczyń czy innowatorek z dziedziny nowych technologii, które stoją za ważnymi, ciekawymi badaniami i odkryciami. To nie może być smętna pogadanka, ale coś co będzie atrakcyjne – mówi Zofia Czartoryska, manager w firmie technologicznej Well of Art, która stworzyła aplikację Glaze. To cyfrowe narzędzie pozwala każdemu odwzorować styl malowania renesansowych artystów, a jego premiera miała miejsce podczas 4. edycji Nocy Innowacji.
Czas na zmiany!
Od początku istnienia, Digital Festival jest platformą do edukacji, inspiracji oraz wzmacniania roli kobiet w świecie nowych technologii. Dlatego Festiwal dołączył do akcji ‘Baza Ekspertek’. To inicjatywa Forbes Women, Ofeminin i Onet Kobieta, której celem jest zwiększanie udziału głosu kobiet w mediach, również w obszarze cyfryzacji. Przez sześć tygodni promowaliśmy ich zaangażowanie w roli ekspertek dzielących się technologiczną wiedzą. Ponad 150 wydarzeń zorganizowanych w ramach 4. edycji Digital Festival, w 35 procentach prowadziły właśnie kobiety. Ich obecność była szczególnie ważna podczas Nocy Innowacji – to właśnie na uczelniach badaczki prowadziły warsztaty i pokazy dzieląc się wiedzą na temat projektów i tworzonych innowacji.
– Na naszym wydziale kobiety angażują się w Noc Innowacji, od jej pierwszej edycji, co wydaje nam się zupełnie naturalne. Są pomysłodawczyniami i realizatorkami, prowadzą własne panele dyskusyjne i prelekcje, dyskutują, wchodzą w interakcje z biznesem. Są znakomitym przykładem na to, że świat technologii nie powinien być rozpatrywany tylko w wymiarze nauk ścisłych i inżynieryjnych. Równie ważne jest dla nich to, jak stworzone technologie zostaną skomercjalizowane, jak będzie wyglądał ich poziom społecznej akceptacji i jakie zmiany socjo-kulturowe, prawne, etyczne czy ekonomiczne to za sobą pociągnie. Są znakomitymi ekspertkami, które pokazują nie tylko swoją ogromną wiedzę, ale także i niesamowitą pasję. I tak też było w tym roku – podkreśla dr Dominika Kaczorowska-Spychalska.
Noc Innowacji pozwala pokazać świat technologii i związanych z nimi ludzi od nowej strony. To, co na co dzień pozostaje zamknięte w laboratoriach, staje się społecznie dostępne. Dlatego to ogromna szansa, aby zainspirować nowe pokolenie kobiet do wybrania kierunków z obszarów ICT i nauk ścisłych.
– Wydarzenia takie jak Noc Innowacji zdecydowanie mogą zachęcić kobiety do podążania ścieżką nowych technologii, ponieważ realnie pokazują jak niedostępne w większości dla kobiet dziedziny nauki są na wyciągnięcie ręki. Nie są już one przeznaczone wyłącznie dla mężczyzn. W obszarach technologii jest duża potrzeba zaangażowania naukowego Pań, co widzimy w naszej organizacji, w której kobiety chętnie się angażują w zakres działań związanych z nauką i innowacją. U nas ich obecność podczas Nocy Innowacji była przeważająca, ponieważ większość zespołu, który organizował wydarzenie to kobiety, które na co dzień są zaangażowane w działalność innowacyjną w naszej organizacji i współtworzyły merytoryczny program wydarzenia oraz w wraz z inżynierami przygotowywały procesy w technologii Druku 3D – podkreśla Marta Nowaczewska-Kostecka z Dolnośląskiego Parku Innowacji i Nauki. Podczas Nocy Innowacji zorganizowanej w parku, ponad 300 osób miało możliwość obejrzeć sprzęt drukujący trójwymiarowe obiekty czy założyć egzoszkielet.
Jak zostać ekspertką?
Digital Festival dobiegł końca natomiast fundacja Digital Poland wciąż kontynuujemy swoją misję – w przyszłym roku chcemy zwiększyć liczbę kobiet, które będą miały szansę zaprezentować swoją wiedzę podczas Festiwalu. Baza jest miejscem otwartym dla wszystkich ekspertek i mediów. Informacje o tym, jak można się w niej znaleźć dostępne są na naszej podstronie lub na stronie organizatorów akcji.